رشد صادرات محصولات فولادی به علت دپوی قبلی بود/رد آمار صادرات آهن اسفنجی

مدیرکل دفترصنایع معدنی وزارت صمت در واکنش به افزایش 1500درصدی صادرات آهن اسفنجی در سه ماهه اول سال گفت : مجموع صادرات آهن اسفنجی امسال ما به 200 هزار تن نمی رسد و سال گذشته نیز به هیچ وجه عرضه و صادرات آهن اسفنجی نداشته ایم که بخواهیم از میزان صادراتمان درصد بگیریم.

سیف‌الله امیری در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به افزایش صادرات محصولات فولادی از ابتدای امسال افزود: براساس دستورالعمل وزیر صنعت در 24 فروردین مبتنی بر آزادسازی محصولات فولادی ، شکی نیست صادرات تمام محصولات فولادی بجز سنگ آهن ، کنسانتره و آهن اسفنجی افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: با دستور وزرای وقت یعنی اقایان مدرس خیابانی ورحمانی صادرات انواع محصولات فولادی از اوایل سال 97 ممنوع و صادرات تعلیق شد و چون این دستورالعمل تصمیمی آنی و یکباره بود و صادرکنندگان از این امر مطلع نبودند بسیاری از محصولات فولادی از جمله سنگ آهن ، گندله و کنسانتره در انبار گمرکات کشور دپو شد و اجازه صادرات هم به آنها داده نشد.

مدیرکل دفترصنایع معدنی وزارت صمت گفت: اگر وزارت صنعت می خواهد از صادرات محصولات فولادی جلوگیری کند باید از یک هفته قبل به صادرکنندگان اعلام کند و به آنها اطلاع رسانی کند و به آنها زمان داده شود تا هر اقدامی که لازم است انجام دهند، در حالیکه در سال 97 به یکباره از صادرات محصولاتشان جلوگیری کرد.

امیری افزود: با تغییر وزرای صنعت در دو سال گذشته ، دیوان عدالت اداری بخشنامه های قبلی وزارت صنعت را ابطال و مجوز صادرات را طی مصوبه ای ابلاغ و صادر کرد.

وی تاکید کرد: پیش از ابلاغ و اجرای مصوبه ، گزارشی از میزان سنگ آهن دپو شده در گمرکات کشور به وزیر فعلی صنعت ارائه شد ودر این گزارش با توجه به شعار امسال مبنی بر مانع زدایی آمده بود مبالغ زیادی برای انبارداری محصولات فولادی موجود در انبارهای گمرک هزینه شده است لذا ورود انها به بازار داخل بصرفه نیست و بهتر است به بازارهای صادراتی عرضه شود.

مدیرکل دفترصنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: این پیشنهاد در نامه ای به کارگروه معدن و صنایع معدنی متشکل از چهار معاون وزیر مطرح و مصوب شد صادرات محصولات معدنی شامل سنگ آهن و سایر محصولات معدنی و صادرات محصولاتی که قبل از شیوه نامه در تاریخ 28 ابان سال 1399 به گمرکات ارسال شده بودند بلامانع است.  بدین ترتیب مجوز صادرات 500 تا 600 هزار تن محصول دپو شده در گمرک صادر شد چون هم شامل عوارض گمرکی وهم اینکه قبل از شیوه نامه صادرشده بودند.

امیری با اشاره به اینکه عوارض صادراتی محصولات معدنی هنوز تعیین نشده است، گفت: معاونت معدنی وزارت صنعت به منظور  تعیین عوارض صادراتی به شورای اقتصاد پیشنهاداتی ارائه کرد اما هنوزعوارض صادراتی محصولات معدنی تعیین نشده لذا  وزیر دستور داد تا زمان تصویب عوارض در شورای اقتصاد و ابطال بخشنامه های قبلی ، صادرات محصولات فولادی بر اساس شیوه نامه زنجیره فولاد مصوب هیات دولت انجام شود.

وی ادامه داد: طبق شیوه نامه زنجیره فولاد ، واحدهای تولیدی که محصول خود را دو بار در بورس کالا عرضه کرده و خریداری نداشته باشند می توانند محصولاتشان را صادر کنند وبه همین علت است که فولادی ها و معدنی ها محصولاتشان را به بورس کالا عرضه کرده اند.

مدیرکل دفترصنایع معدنی وزارت صمت در عین حال اظهار داشت: علت افزایش صادرات در سه ماهه اول امسال ، صادرات حدود 500 الی 600 هزارتن محصولات فولادی دپو و انبار شده در گمرکات  از اوایل سال 97 تاکنون بوده است که باآزادسازی صادرات در 24 فروردین ، حجم صادراتی محصولات فولادی افزایش یافت البته بخشی از این آمار به تولیدات محصولات فولادی در سه ماه اول امسال نیز تعلق دارد.

امیری در پاسخ به سوال فولادبان مبنی بر افزایش 1500درصدی رشد صادرات آهن اسفنجی در مقایسه با سه ماهه اول سال قبل گفت : در سه ماهه نخست سال گذشته اندکی صادرات آهن اسفنجی داشته ایم اما عدد 1500درصد بی معنی است. زیرا در سه ماهه نخست و حتی تا پایان سال ناچیز بوده آن هم فقط برای شرکت‌هایی بوده که سهمیه بندی را رعایت کرده بودند و دارای طرحهای با پیشرفت فیزیکی بودند و با دستور معاونت وقت و کارگروه تخصصی اجازه صادرات داده شده است.

وی افزود: کل آهن اسفنجی صادراتی امسال ما به 200 هزار تن نمی رسد و به لحاظ ساختاری آهن اسفنجی مشکل اشتعالزایی دارد و امکان حفظ و نگهداری طولانی مدت آن در گمرکات وجود ندارد یعنی اگر به آهن اسفنجی رطوبت برسد و یا در سرما و گرما قرار بگیرد مقاومت بسیار پایینی دارد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *