جدال رقبای فولادی بر سر دامپینگ/عوارض صادراتی مشکلات تولید را زیاد کرد

عضو هیات مدیره صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران از رقابت دامپینگ فولادی ترکیه و هندوستان در برابر چین و روسیه طی دو هفته اخیر خبر داد.

محمدصادق چیت ساز در گفتگو با فولادبان در خصوص تشکیل کنفدراسیون فولاد بیان کرد: خبر افزایش تعرفه صادراتی در صنعت فولادی توسط وزیر صمت در روز ۲۷ فروردین ماه امسال اعلام شد، و چند روز پس از آن، عوارض صادراتی در این حوزه از 8 درصد به 18 درصد تغییر پیدا کرد. فعالان حوزه فولادی پس از یکی دو ماه رفت و آمد در وزارت صمت توانستند به کاهش عوارض صادراتی دست یابند. البته لازم به ذکر است ایران در این بازه زمانی، حدود 50 درصد بازار صادراتی خود را از دست داد.

وی دلایل از دست رفتن بازار صادراتی ایران در حوزه فولاد را رقبای سرسخت عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل مهم این اتفاق وجود کشور روسیه و چین بود که محصولات فولادی خود را زیر قیمت جهانی می‌فروختند. به گونه‌ای که تا قبل از این اتفاق، میلگرد در بازار جهانی ۷۰۰ دلار به فروش می‌رفت و در حال حاضر این میزان به 500 دلار رسیده است. از سوی دیگر، طی دو هفته اخیر ترکیه و هندوستان در حال رقابت دامپینگ در بازار فولادی هستند که بتوانند با چین و روسیه در قیمت محصولات تقابل کنند.

عضو هیات مدیره صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران ادامه داد: از طرفی با توجه به تحریم‌ها، در صادرات محصولات فولادی و ورود ارز به کشور آشفتگی و تنش‌هایی به وجود آمده که در چنین شرایطی می‌توان گفت تشکیل کنفدراسیون فولاد تأثیر و دلیل موجهی آن ندارد. همچنین به دلیل شرایط اقتصادی فعلی در کشور، نداشتن بودجه عمرانی در کاهش حدود 30 درصدی پروانه‌های ساخت، موثر واقع شده است.

چیت ساز با اشاره به تصمیمات ۷ گانه فولادی‌ها اظهار داشت: مصوبه 7 گانه در صنعت فولاد به مرور در حال اجرا است. خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ با وجود دوران اپیدمی کرونا و رکود در بازار جهانی فولاد، از ۳۲ میلیون تن فولاد تولید شده، ۹ میلیون تن صادر و ۲۳ میلیون تن آن در داخل کشور مصرف شد. در حال حاضر افق ۱۴۰۴ تولید فولاد ایران در حدود ۴۰ میلیون تن برآورد شده بود که با توجه به آمار فعلی می‌توان گفت این میزان به 55 میلیون تن نیز خواهد رسید. از طرفی مقدار تولید محصولات فولادی تا پایان سال، با توجه به کمبود برق و آب و سیلاب‌های اخیر، در حدود ۳۲ میلیون تن پیش‌بینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *