برآوردها از کاهش تولید فولاد چین در سال 2021

روزنامه چاینا دیلی از احتمال بالای کاهش تولید فولاد چین در سال 2021 نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری فولادبان، در گزارش چاینا دیلی آمده است:‌ به گفته مقامات دولتی و کارشناسان صنعت، صنعت آهن و فولاد چین باید تلاش‌های خود را برای اطمینان از کاهش تولید فولاد خام در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش دهد.

آن‌ها معتقدند که این تغییر برای دستیابی بهتر به اهداف توسعه کم‌کربن و سبز و اطمینان از سازگاری استانداردها در فناوری‌های کلیدی به منظور افزایش رقابت جهانی کارخانه‌های فولاد چین و کمک به توسعه با کیفیت بالا مورد نیاز است.

بر اساس آمار اداره ملی آمار، چین در سه فصل اول سال جاری میلادی 805.89 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که تنها 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

در سه‌ماهه اول، تولید فولاد خام 16 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. در سه‌ماهه دوم 8 درصد افزایش یافت. در سه‌ماهه سوم، تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش یافت.

وانگ ینگ‌شنگ، اقتصاددان ارشد انجمن آهن و فولاد چین، در این زمینه گفت: اگر میانگین تولید روزانه در سه‌ماهه چهارم در همان سطح سپتامبر باقی بماند تولید فولاد خام چین در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد.

وانگ پیش‌بینی کرد تولید فولاد خام چین در سال جاری حدود 1.03 میلیارد تن خواهد بود که نسبت به 1.06 میلیارد تن در سال گذشته کاهش یافته است.

چین در ماه پایانی سه‌ماهه سوم به طور متوسط روزانه 2.46 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 8.45 درصد نسبت به ماه قبل و 21.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

وانگ گفت که متوسط تولید روزانه در ماه سپتامبر نسبت به ماه مشابه در سه سال گذشته کمتر بوده است که نشان می‌دهد تلاش‌های دولت برای کاهش تولید مؤثر بوده است.

با این حال، به گفته مقامات صنعت، تلاش بیشتری برای اطمینان از کاهش تولید نسبت به سال گذشته مورد نیاز است. لئو گوئیشین، بازرس تولید فولاد خام در معاونت مواد وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، گفت: شتاب رشد تولید فولاد خام از ابتدای نیمه دوم به طور مؤثر مهار شده است. با این حال، هنوز راه زیادی برای رسیدن به هدف رشد منفی تولید فولاد خام در سال جاری نسبت به سال گذشته وجود دارد.

صنعت فولاد، که انرژی بر است، سهم بزرگی از انتشار کربن توسط بخش صنعت را به خود اختصاص می‌دهد. این صنعت در حال حاضر با چالش‌هایی مواجه است، زیرا چین قصد دارد تا سال 2030 انتشار دی‌اکسید کربن را به اوج برساند و تا سال 2060 به وضعیت صفر انتشار کربن برسد.

لئو افزود که صنعت فولاد باید تلاش خود را افزایش دهد تا با اهداف کشور برای محدود کردن تولید هماهنگ و با الزامات مربوط به کنترل تولید در فصل گرمایش زمستان سازگار شود تا تولید را نسبت به سال گذشته کاهش دهد.

وانگ معاون دبیرکل انجمن آهن و فولاد چین هم، تاکید کرد که کاهش تولید فولاد خام منجر به افزایش قیمت‌ها نشده است.

وی گفت: از آنجایی که چین در تلاش برای کاهش تولید فولاد خام است، تقاضای بازار نیز ضعیف شده است که منجر به تعادل بین عرضه و تقاضای فولاد خام شده و قیمت فولاد خام را در بازار داخلی تثبیت کرده است.

در ماه اکتبر، کنترل مصرف برق نه تنها بر تولید در کارخانه‌های فولادی، بلکه بر مشتریان پایین‌دستی آنها نیز تأثیر گذاشت.

وی گفت: در حالی که قیمت‌های واردات فولاد معمولاً بالاتر از صادرات فولاد بوده است، وضعیت در ماه‌های اوت و سپتامبر برعکس شد. در حالی که قیمت فولاد در بازارهای خارج از کشور افزایش یافت، قیمت‌ها در بازار داخلی نسبتاً پایدارتر بود. با توجه به اینکه ساخت‌وساز معمولاً از ماه اکتبر کند می‌شود، به‌خصوص که ساختمان در صنعت املاک و مستغلات معمولاً کاهش فصلی را تجربه می‌کند، تقاضای فولاد از بخش‌های مرتبط نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: جای نگرانی نیست که قیمت فولاد داخلی به دلیل کاهش تولید افزایش یافته و سپس زنجیره‌های صنعتی بالادست و پایین‌دستی را تحت تأثیر قرار دهد.

چن ککسین، تحلیلگر ارشد فولاد در پکن، پیشنهاد کرد که چین در زمان مناسب اقدامات قوی‌تری را برای محدود کردن صادرات مستقیم فولاد انجام دهد زیرا تقاضای قوی در خارج از کشور و افزایش قیمت‌ها تلاش‌های چین برای کاهش تولید فولاد را دشوارتر کرده است.

به گفته مقامات گمرکی، صادرات فولاد چین با 31.3 درصد افزایش نسبت به سال گذشته در 9 ماه نخست به 53.02 میلیون تن رسید. چن پیش‌بینی کرد که چین در سال جاری حدود 70 میلیون تن فولاد صادر خواهد کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک‌سوم افزایش داشته است.

پیش‌بینی می‌شود که صادرات تخمین زده شده برای سال جاری معادل بیش از 6 درصد کل تقاضای سالانه فولاد چین باشد. این تقاضا سالانه حدود 1.1 میلیارد تن برآورد شده است.

وی کاهش صادرات از طریق اقداماتی مانند افزایش تعرفه صادرات فولاد و تشویق صادرات محصولات مبتنی بر فولاد با ارزش افزوده بالا مانند لوازم خانگی، تجهیزات ارتباطی، خودرو، ماشین‌آلات، کشتی و ماشین‌آلات ساختمانی را پیشنهاد کرد.

صنعت فولاد چین باید توجه بیشتری به ایجاد استانداردهای سیستمی برای توسعه سبز، کم‌کربن و با کیفیت بالا در دوره چهاردهمین برنامه توسعه پنج‌ساله (2021 تا 25) داشته باشد.

لی گفت که باید تحقیقات بیشتری برای طراحی استانداردهای کلیدی برای فناوری‌های تولید انعطاف‌پذیر و سفارشی انجام شود تا کیفیت محصول و خدمات افزایش یابد. ارتقای استانداردهای کاهش کربن و انرژی، مواد خام و حفظ آب نیز باید برای خدمت بهتر به اهداف کربن کشور و ایجاد تمدن زیست‌محیطی تسریع شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *