گزارش فولادبان از شماره جدید نشریه متال بولتن؛

افت قیمت معاملات سوآپ سنگ‌آهن/ قیمت‌های دریایی افزایش یافتند+دلایل

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از افت قیمت معاملات سوآپ سنگ‌آهن پس از پیشنهاد کارشناسان برای نظارت بیشتر کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین بر قیمت‌ها حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، درحالی کارشناسان صنعت چین پیشنهاد دادند که کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین باید نظارت بر قیمت‌ها را افزایش دهد که قیمت معاملات سوآپ با افت مواجه شد اما قیمت سنگ‌آهن دریایی افزایش یافت.

در همین حال، معاملات فیوچرز ماه می برای سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان با قیمت 912.50 یوآن (132 دلار) به ازای هر تن انجام شدکه این نرخ حاکی از افزایش نسبت به قیمت توافقی قبل است.

همچنین قرارداد ماه آوریل در بورس سنگاپور با کاهش 0.97 درصدی نسبت به توافق قبلی، با قیمت 126.37 دلار به ازای هر تن منعقد شد.

براساس اطلاعیه منتشر شده کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، این کمیسیون یک نشست با کارشناسان صنعت چین برای بررسی رشد بیش از حد قیمت‌ها برگزار کرد. در این راستا، کارشناسان پیشنهاد کردند: کمیسیون توسعه و اصلاحات چین نظارت قیمت سنگ‌آهن را افزایش دهد، زیرا رشد اخیر قیمت به طور عمده ناشی از حدس و گمان‌ها بود و زیرساخت بازار تفاوتی نکرده بود.

قیمت معاملات سوآپ بورس سنگاپور با انتشار این اطلاعیه به سرعت سقوط کرد و یک فولادساز در پکن در این باره اظهار داشت: قیمت‌ها ممکن است بیش از این کاهش یابند، زیرا به نظر می‌رسد کمیسیون توسعه و اصلاحات چین نظارت خود را افزایش دهد.

انتظار می‌رود سیاست‌های اصلی در نشستی که در پایان هفته برگزار می‌گردد، اعلام شوند. یک تاجر در استان چجیانگ در این باره بیان کرد: در آستانه دو نشست، فعالان بازار منتظرند تا ببینند آیا دولت به معرفی سیاست‌های جدید ادامه می‌دهد؟

براساس گفته یک بازرگان در بازار پکن، بخش املاک چین از آغاز سال جاری بهبود و فروش خانه در برخی شهرها افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش تدریجی تقاضای محصولات پایین دست زنجیره با بهبود بازار املاک، تصریح کرد: میزان آمار فروش ماه فوریه در پکن نسبت به ماه گذشته 70 درصد افزایش یافت.

همچنین یک فولادساز در بازار پکن نیز گفت: بهبود فروش از فشار مالی توسعه‌دهندگان املاک کم نکرده است. تقاضای فولاد از طرف بخش‌های مصرف‌کننده نهایی ممکن است مطابق انتظار فعالان بازار پیش نرود و حتی کاهش قیمت سنگ‌آهن را در پی داشته باشد.

در ادامه دیگر فعالان بازار نیز اظهار داشتند: قیمت بالای سنگ‌آهن با انتظار مثبت از بالاترین میزان تقاضای فصل نهاده شده است و در صورتی که علائمی از رشد تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی دیده شود، قیمت سنگ‌آهن به رشد ادامه خواهد داد.

یک فولادسازی در استان شاندونگ مطرح کرد: روند صعودی قیمت سنگ آهن به درازا نخواهد کشید، زیرا فعالان بازار درباره بازار تقاضای واقعی این محصول در ماه مارس نامطمئن هستند.

وی همچنین افزود: اگر تقاضای واقعی از پیش‌بینی ما کمتر باشد، این ریسک وجود دارد که قیمت فولاد و سنگ آهن به دلیل عرضه مازاد حاصل از تولید بالای فلز گرم به قیمت پیشین خود بازگردد.

در همین حال، در بازار سنگ آهن در مقایسه با روزهای قبل تجارت کمتری مشاهده شد که این رکود ناشی از این بود که فعالان بازار منتظر اعلامیه نتایج دو نشست بودند.

شاخص سنگ‌آهن در بازار دریایی چین به شرح ذیل است:

فاین ۶۲ درصد، cfr چینگ‌دائو : معادل 127.70 دلار به ازای هر تن، 0.69 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فاین ۶۲ درصد کم آلومینیوم، cfr چینگ‌دائو: معادل 131.70 دلار به ازای هر تن، 1.06 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فاین ۵۸ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل 115.29 دلار به ازای هر تن، 0.07 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فاین ۶۵ درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: معادل142  دلار به ازای هر تن، 0.70  دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

قیمت‌های بندری

در همین حال، فاین پیلبارا در استان شاندونگ و شهرهای تانگ‌شان و تیانجین در بازه قیمتی 920 تا 938 یوآن به ازای هرwmt  معامله شد. این محصول در روز پنج‌شنبه در بازه 913-930 یوآن به ازای هر wmt معامله می‌شد.

آخرین آمار قیمت این محصول، معادل بازه قیمتی 119 تا 121 دلار به ازای هر تن در بازار دریایی است.

بورس کالای دالیان

همچنین پر معامله ترین قرارداد فیوچرز ماه می برای سنگ آهن با قیمت 919 یوآن به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز جمعه، حاکی از افزایش 6.5 یوآنی قیمت به ازای هر تن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *