جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 27 مهر 1403 - 5 ساعت پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛

تحلیل هفتگی بازار سرمایه از نگاه یک کارشناس/ بورس تهران در انتظار کاهش تنش‌های خاورمیانه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر شاهد توافق آتش‌بس و کاهش تنش‌ها بین کشورهای درگیر جنگ باشیم، احتمال بهبود شرایط بازار وجود دارد؛ اما در صورت ادامه تنش‌ها، حتی اگر عوامل بنیادی مثبتی مانند افزایش قیمت کامودیتی‌ها یا نرخ دلار نیما رخ دهد، نمی‌توانیم انتظار تغییرات مثبت چشمگیری در بازار داشته باشیم.

تحلیل هفتگی بازار سرمایه از نگاه یک کارشناس/ بورس تهران در انتظار کاهش تنش‌های خاورمیانه اخبار

مریم محبی در گفتگو با فولادبان با تحلیل هفتگی بازار سرمایه بیان کرد: نمی‌توانیم هفته گذشته را بدون در نظر گرفتن اتفاقات و تحولات مرداد سال جاری تحلیل کنیم. از مردادماه تاکنون، شاهد اتفاقات سیاسی و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک و سیستماتیک بوده‌ایم که تأثیرات قابل‌توجهی بر بازار گذاشته‌اند؛ به ‌خصوص با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، شرایط بازار سرمایه ایران به حالت عادی بازنگشته است.

وی ادامه داد: از طرفی، دامنه نوسان بورس در دو ماه اخیر به‌ طور مداوم محدود شد؛ به گونه‌ای که در مقاطعی به ۲ درصد، ۳ درصد و حتی یک درصد نیز رسید. وقتی این محدودیت‌ها برای مدت طولانی برقرار می‌مانند، حتی از منظر ناظر بازار نیز نشان‌دهنده وجود ترس و نگرانی از خروج احتمالی سرمایه است که می‌تواند یک عامل ترس برای بورس شود و اثرات منفی داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: علی‌رغم اینکه در سطح جهانی اتفاقات مثبتی مانند افزایش قیمت کامودیتی‌ها به دنبال کاهش نرخ بهره در آمریکا رخ داده و بورس ایران نیز به ‌طور کلی یک بازار کامودیتی‌محور است، شاهد افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه نبودیم. افزایش تورم و نرخ دلار نیمایی نیز به نفع بازار بوده‌اند؛ اما این عوامل به دلیل وجود ریسک‌های سیستماتیک فعلی نتوانستند بازار را بهبود بخشند.

محبی با اشاره به وضعیت هفته آتی بورس گفت: در کوتاه مدت بازار سرمایه همچنان منتظر نتایج تحولات ژئوپلیتیک و تنش‌های منطقه‌ای است. اگر شاهد توافق آتش‌بس و کاهش تنش‌ها بین کشورهای درگیر جنگ باشیم، احتمال بهبود شرایط بازار وجود دارد؛ اما در صورت ادامه تنش‌ها، حتی اگر عوامل بنیادی مثبتی مانند افزایش قیمت کامودیتی‌ها یا نرخ دلار نیما رخ دهد، نمی‌توانیم انتظار تغییرات مثبت چشمگیری در بازار داشته باشیم.

به گفته وی، در شرایط فعلی، بازار سرمایه دو عامل اصلی کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک و کاهش نرخ بهره بین بانکی را دنبال می‌کند که رقیب اصلی بازار سرمایه به حساب می‌آید و هر دو تأثیر مستقیم و بزرگی بر جهت‌گیری بازار دارند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، گروه‌های کامودیتی محور به ویژه فلزات اساسی مانند مس و روی، می‌توانند در کوتاه‌مدت بهتر از سایر بخش‌ها عمل کنند. البته این به معنی انتظارات چشمگیر نیست، ولی این دو گروه احتمالاً نسبت به سایر نمادها عملکرد بهتری داشته باشند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors