جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 06 مهر 1403 - 14 ساعت پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

چشم انتظاری بازار فولاد برای ورود نقدینگی

در حال حاضر بازار به اخبار سیاسی و تنش‌های نظامی واکنش چندانی نشان نمی‌دهد؛ از همین رو به عقیده برخی کارشناسان زمان مناسبی برای خرید آهن است؛ اما از طرفی دیگر به دلیل عدم نقدینگی و رکود ساخت و ساز شاهد قفل شدن معاملات هستیم.

چشم انتظاری بازار فولاد برای ورود نقدینگی اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، هفته جاری روند نوسانی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ به گونه‌ای که اولین روز کاری هفته یعنی یکشنبه را با افت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی در هر کیلوگرم آغاز کرد و در دو روز پایانی هفته افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی را به ثبت رساند.

همچنین نرخ تیرآهن در اولین هفته پاییز روند کاهشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی هفته جاری، کاهش ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومانی را تجربه کرد و تنها یک رشد چزئی را در اواسط هفته به ثبت رساند.

از سوی دیگر، بازار پروفیل تنها یک روز افت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و سپس تا پایان هفته در همان محدوده باقی ماند که روز چهارشنبه قیمت ۳۵ هزار تومان را به ثبت رساند.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در روند ثابت قرار داشتند و به ترتیب با ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان و ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان هفته خود را به پایان رساندند.

گزارش‌ها از بازار جهانی آهن و فولاد حاکی است نرخ جهانی سنگ آهن که اساس تعیین قیمت آهن و فولاد در دنیاست، مانع مهمی برای بروز نوسانات چشمگیر در بازار داخلی ایران به شمار می‌رود. هر تن سنگ آهن حدود ۹۰ دلار اعلام می‌شود که کمترین قیمت در تاریخ عرضه این محصول بوده و احتمالا سال آینده نیز این روند تداوم داشته و به زیر ۸۰ دلار برسد.

به طور کلی با در نظر گرفتن چنین عواملی بروز نوسان صعودی قابل توجه در بازار آهن داخلی کمی بعید به نظر می‌رسد. حتی محدودیت‌های صادرات فولاد کشور، محدودیت انرژی، حمایت دولت از قیمت آهن آلات در سطوح پایین یا قیمت‌های بالاتر و عواملی از این دست از بازار جهانی مجزا نیست و در حال حاضر، با چالش‌هایی مانند مازاد تولید داخلی، کمبود انرژی و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی هستیم.

از سوی دیگر، کاهش تقاضا برای فولاد در چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان، به دلیل کاهش شاخص PMI به زیر ۵۰ درصد و رکود در بخش ساختمان‌سازی، یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت آهن است. چین برای مقابله با رکود اقتصادی، اقدام به صادرات انبوه فولاد ارزان قیمت به بازارهای جهانی کرده که عرضه مازاد و کاهش قیمت را در پی داشته است.

همچنین کاهش تقاضا برای مسکن در کشورهای بزرگ مانند آمریکا و چین، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ بهره، بر تقاضا برای آهن تأثیر گذاشته است.

همانطور که از قیمت آهن آلات برمی‌آید، اوضاع بازار نسبتا آرام بوده و به عبارتی توپ در زمین تقاضا است. گویا در حال حاضر بازار به اخبار سیاسی و تنش‌های نظامی (بین ایران و اسرائیل) واکنش چندانی نشان نمی‌دهد؛ از همین رو به عقیده برخی کارشناسان زمان مناسبی برای خرید آهن است؛ اما از طرفی دیگر به دلیل عدم نقدینگی و رکود ساخت و ساز شاهد قفل شدن معاملات هستیم.

در واقع آنچه از اوضاع بازار آهن این روزها برمی‌آید، عدم نقدینگی و خروج سرمایه‌گذاران از بازار است و نمی‌توان با وضعیت موجود چشم انداز روشنی متصور شد. به عبارت دیگر، رکود ساخت و ساز، گرانی کم سابقه مسکن و عدم نقدینگی مهم‎ترین پارامترهایی است که مانع سرمایه‌گذاری در بازار آهن می‌شود.

در مجموع، بازار آهن در شرایط بسیار دشواری قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود این شرایط در کوتاه‌مدت ادامه یابد. با این وجود وضعیت ثبات در بازار آهن و اصلاح تدریجی قیمت آهن، فرصت مناسبی برای خرید مقاطع فولادی مورد نیاز به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۹ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهارشنبه ۴ مهر ماه در محدوده ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومانی تثبیت شد. البته دلار در در دو روز پایانی هفته تحت تأثیر اخبار حمله اسرائیل به لبنان به کانال ۶۰ هزار تومانی دست پیدا کرد؛ اما در این محدوده تثبیت نشد و مجدداً به کانال ۵۹ هزار تومانی بازگشت.

چشم انتظاری بازار فولاد برای ورود نقدینگی اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا، همزمان با توقف روند صعودی دلار، خبری از تغییر حجم تقاضا در میلگرد نیست و حتی اوضاع تقاضا بدتر از قبل به نظر می‌رسد. بنابراین اندک سر و صدایی که در بازار مقاطع طویل فولادی متاثر از جو روانی نوسانات بلند شد، با توجه به عوامل بنیادی، به نظر می‌رسد بیشتر طبل تو خالی بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors