جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 11 خرداد 1403 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

احتمال افت معاملات فولادی در رینگ صادراتی بورس کالا

احتمال افت معاملات فولادی در رینگ صادراتی بورس کالا اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، هفته جاری همانند هفته گذشته روند حدوداً نزولی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته به صورت میانگین افت ۱۰۰ تومان تا ۲۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که البته در سه روز ابتدایی هفته بدون تغییر قیمت بود.

همچنین نرخ تیرآهن در دومین هفته خرداد ماه روند نوسانی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی هفته جاری، افت ۱۰۰ تومانی تا ۸۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و شنبه و سه شنبه نیز با رشد ۵۰ تا ۴۰۰ تومانی را تجربه کرد.

بازار پروفیل اما برخلاف این محصولات، از ابتدای هفته در مدار ثابتی قرار داشت. این محصول تنها روز سه‌شنبه افت یک هزار تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کرد که در نهایت نرخ آن به حدود ۴۰ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در روند ثابتی قرار داشتند و به ترتیب نبشی و ناودانی با قیمت ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان هفته خود را به پایان رساندند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد جهانی نشان می‌دهد میزان تولید فولاد در کارخانه‌های فولادسازی با کوره‌های قوس الکتریکی در چین طی ماه می ‌روند صعودی پیدا کرد، به طوری که نرخ بهره‌برداری از ظرفیت ۸۷ کارخانه مستقل فولاد کوره قوس الکتریکی طی ۱۰ تا ۱۶ می رشد ۲.۳۹ درصدی برای چهارمین هفته متوالی در ماه جاری را داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فولادسازان چینی در ازای فروش محصولات خود سود چندانی به دست نمی‌آورند و حتی تولیدات خود را در اکثر معاملات با ضرر به فروش می‌رسانند؛ اما طبق گفته فولادسازان این کشور خاموش کردن کوره‌ها پس از اتمام کار تعمیر و نگهداری سبب ورود ضرر بسیار سنگینی می‌شود، به عبارت ساده‌تر تعطیل کردن خطوط تولید ضرر بیشتری نسبت به فروش محصولات فولادی با قیمت پایین‌تر به همراه دارد.

از طرفی، به نظر می‌رسد کلیت بازار آهن تا انتخابات در فاز انتظار باشد و در فاصله تقریبا یکماهه تا انتخابات، بسته به حضور یا عدم حضور احزاب و کاندیداها بازار به اخبار واکنش و نوسانات ریزی نشان خواهد داد.

با توجه به شواهد موجود نیز انتظار معجزه سیاسی و اقتصادی پس از انتخابات منطقی به نظر نمی‌رسد؛ با این اوصاف بازار در رکود کامل به سر می‌برد و به نظر می‌رسد تا زمان انتخابات روند افزایشی شارپی نخواهد داشت.

کارشناسان معتقدند که پول‌های بزرگ در حال حاضر در بانک‌ها و سپرده‌های بانکی با سود ۳۰ درصدی هستند و تمایلی به ورود به بازار و سرمایه‌گذاری ندارند. در این شرایط، بسیاری از کسب‌وکارها با مشکل روبه‌رو شده‌اند و حتی با وجود فعالیت در حوزه‌های مجاز و غیرمجاز، نمی‌توانند به سودهای مشابه سپرده‌های بانکی دست پیدا کنند. این رکود بازار، نگرانی‌هایی را در بین فعالان اقتصادی و مردم ایجاد کرده است و بسیاری منتظر رونق دوباره بازار پس از انتخابات هستند.

از طرفی، با اعلام بانک مرکزی به بورس کالا، خریداران محصولات فولادی، پتروشیمی، پالایشی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده‌های نفتی در رینگ صادراتی بورس کالا هم مکلف به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه شدند. به نظر می رسد با این ابلاغیه، معاملات اندک فولادی در رینگ صادراتی بورس کالا از آنچه هم اکنون هست نیز کمتر شود؛ چرا که جذابیت رینگ صادراتی برای خریداران محصولات فولادی بسیار کمرنگ شده است.

همچنین شاهد سخت‌تر شدن شرایط صادرات فولاد به دلیل مقررات ارزی موجود و در کف قرار گرفتن قیمت‌های جهانی نیز هستیم که در صورت تداوم، به احتمال زیاد، ارزآوری صنعت فولاد کشور در سال ۱۴۰۳ را کاهش خواهد داد.

بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود صادرات مقاطع طویل فولادی ایران در کوتاه‌مدت به روند کاهشی خود ادامه دهد. از سرگیری فعالیت‌ها در این بازار به تحولات سیاسی و اقتصادی و همچنین وضوح در دستورالعمل‌های صادراتی بستگی دارد.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۷ تا ۵۹ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهارشنبه ۹ خرداد ماه در محدوده ۵۸ هزار و ۲۵۰ تومانی تثبیت شد.

احتمال افت معاملات فولادی در رینگ صادراتی بورس کالا اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا، یه نظر می‌رسد دلار از فاز اصلاحی تا حد زیادی خارج شده و تنها شانسی که برای اصلاح آن وجود دارد این است که یک بازگشت در نرخ آن اتفاق بیفتد؛ اما به زودی شروع به افزایش نخواهد کرد. چرا که به دلیل انتخابات، اعضا این دولت قصد دارند بهترین چهره را از خود بسازند و به همین دلیل، ریسک زمانی دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors