جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 19 مهر 1403 - 35 دقیقه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

صادرات میلگرد زیر سایه دلار؛ افت روزافزون تقاضای داخلی

گزارش‌ها از بازار جهانی آهن و فولاد نشان می‌دهد فعالیت تجاری در بخش فولاد طویل کشور همچنان ضعیف است؛ با این حال، برخی از صادرکنندگان به دلیل نوسانات ارزی، انعطاف بیشتری در سیاست‌های قیمتی خود نشان می‌دهند.

صادرات میلگرد زیر سایه دلار؛ افت روزافزون تقاضای داخلی اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، هفته جاری روند کاهشی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در ابتدای هفته افزایش ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومانی داشت که پس از یک تثبیت کوتاه مدت، دو روز پایانی هفته را با ۳۰۰ تومان افت قیمت در هر کیلوگرم به ثبت رساند.

در این راستا، کارشناسان و معامله‌گران نرخ رشد اقتصادی، سطح تولید و عرضه، شرایط فصلی و محیطی را در وضعیت رکودی حال حاضر تاثیرگذار می‌دانند و معتقدند با این حال، قیمت میلگرد در بازار متغیر بوده و ممکن است در هر لحظه تغییر کند.

همچنین نرخ تیرآهن در سومین هفته پاییز روند نوسانی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی هفته جاری، رشد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی و کاهش قیمت حدوداً ۵۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه در محدوده ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومانی به کار خود پایان داد.

بازار پروفیل اما در تمام طول هفته جاری روند ثابتی داشت و البته تنها روز سه شنبه یک افت جزئی ۲۰۰ تومانی در هر کیلوگرم به ثبت رساند که تاثیر زیادی بر معاملات این محصول در بازار آهن نداشت.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در روند ثابتی قرار داشتند و دو محصول به ترتیب با قیمت ۲۸ هزار تومان و ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان هفته خود را به پایان رساندند.

گزارش‌ها از بازار جهانی آهن و فولاد نشان می‌دهد فعالیت تجاری در بخش فولاد طویل کشور همچنان ضعیف است؛ با این حال، برخی از صادرکنندگان به دلیل نوسانات ارزی، انعطاف بیشتری در سیاست‌های قیمتی خود نشان می‌دهند. در حالی که تقاضای خارجی ضعیف است، تغییرات نرخ ارز امکان ارائه تخفیف را فراهم می‌کند؛ در واقع معمولاً زمانی که نرخ دلار آمریکا در ایران تقویت می‌شود، قیمت‌های صادرات میلگرد کاهش می‌یابد.

همچنین قیمت فلزات مانند روی، سرب، مس، و سنگ آهن در بازارهای جهانی و داخلی تغییرات مختصری داشته‌اند. به عنوان مثال، قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد در بازار چین به دلیل تعطیلات و بسته‌های حمایتی افزایش یافت، اما قیمت فلزات پایه مانند روی و سرب به دلیل رکود اقتصادی در چین و کاهش تقاضا، کاهش یافته‌اند.

از طرفی، طبق شنیده‌ها اخیراً قیمت داخلی میلگرد آجدار به قیمت صادراتی تولید‌کنندگان نزدیک شده که این موضوع به کاهش تقاضای داخلی انجامیده است.

علاوه بر این، همچنان در بازار فولاد نقدینگی نیست و بازارهای موازی به ویژه مسکن و ساخت و ساز به شدت در روند کسادی قرار دارد و قیمت‌ها طی دو ماه گذشته در مجموع تفاوت محسوسی نداشته‌اند.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۶۲ تا ۶۳ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه در محدوده ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومانی تثبیت شد. ناگفته نماند در آخرین روز کاری هفته جاری، دلار آمریکا پس از یک افزایش شدید به بالاترین سطح هفت هفته‌ای خود، وارد ثبات شد که بر همین اساس، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار صورتجلسه نشست سپتامبر فدرال رزرو هستند تا دیدگاه‌های بیشتری در مورد چشم‌انداز نرخ بهره به دست آورند.

صادرات میلگرد زیر سایه دلار؛ افت روزافزون تقاضای داخلی اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

همچنین افزایش مناقشات در خاورمیانه، حمله ایران به اسرائیل، بالا رفتن سطح ریسک‌های سیاسی و نگرانی‌ها از تشدید تنش در خاورمیانه سرعت افزایش قیمت دلار را تشدید و تغییراتی را در معاملات داخلی ایجاد کرده؛ اما این افزایش نرخ ارز و دلار، بازار فلزات از جمله میلگرد را تحت تأثیر قرار نداده است.

در این راستا، می‌توان گفت بازارهایی همانند طلا و سپرده بانکی با سود ۲۷ درصد، فعلا در حال جذب نقدینگی از کف بازارها هستند. این روزها بازارهایی که وابستگی بیشتری به بازارهای خارجی یا وارداتی دارند، اقبال بیشتری از نظر تقاضا نیز دارند؛ چرا که مردم نگران عقب‌ماندن از تورم هستند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors