جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 13 مهر 1403 - 8 ساعت پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

پیش‌بینی هفته آینده بازار آهن؛ نوسان صعودی یا رشد شارپ؟

پیش‌بینی هفته آینده بازار آهن؛ نوسان صعودی یا رشد شارپ؟ اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، هفته جاری روند افزایشی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول از ابتدای هفته افزایش ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومانی داشت که پس از دو روز تثبیت، چهارشنبه ۱۱ مهرماه با ۲۰۰ تومان افت قیمت در هر کیلوگرم مواجه شد.

همچنین نرخ تیرآهن در دومین هفته پاییز روند نوسانی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی هفته جاری، رشد ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی و کاهش قیمت حدوداً ۱۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و روز چهارشنبه در محدوده ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومانی به کار خود پایان داد.

بازار پروفیل اما ابتدا و انتهای هفته با افزایش قیمت مواجه شد و در اواسط هفته در محدوده خود تثبیت شد. در نهایت این محصول روز چهارشنبه قیمت ۳۴ هزار تومان در هر کیلوگرم را به ثبت رساند.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در روند ثابت قرار داشتند و تنها روز یکشنبه رشد جزئی ۱۰۰ تومانی در هر کیلوگرم ثبت کردند. بر همین اساس، دو محصول به ترتیب با قیمت ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان و ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان هفته خود را به پایان رساندند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در اولین واکنش بازار آهن به وقایع اخیر خاورمیانه، بسیاری از کارخانه‌ها از ارائه قیمت‌ جدید خودداری کرده و فروش محصولات خود را به تأخیر انداختند. بر همین اساس، به نظر می‌رسد با تداوم تنش‌ها در منطقه و گسترش دامنه جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل و از طرفی پاسخ اسرائیل به حملات موشکی ایران قیمت تمام محصولات حوزه آهن‌آلات افزایش قیمت را تجربه کند.

همچنین پس از بازتاب اخبار حمله موشکی ایران به اسرائیل در رسانه‌های بین‌المللی، اولین واکنش بازار، افزایش قیمت نفت بود؛ با توجه به اینکه ایران با صادرات بیش از ۳ میلیون بشکه نفت در روز، هفتمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان بوده و چهارمین دارنده بزرگ منابع نفتی دنیا و یکی از اعضای مهم اوپک است، هرگونه رویدادی که بر میزان تولید یا صادرات نفت ایران اثر بگذارد، قیمت این حامل انرژی مهم را افزایش داده و این رشد نرخ به دیگر کالاها در دنیا کشیده می‌شود.

از سوی دیگر، خریداران آهن روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه با توقف معاملات، منتظر اعلام قیمت‌ها شدند؛ به‌جز فعالان بازار مسکن و پروژه‌دارانی که چاره‌ای جز خرید نداشتند، سایر مشتریان تمایلی برای خرید نداشتند.

بازار آهن‌آلات در آخرین روز کاری هفته، بیشتر از اینکه روند کاهش یا افزایشی داشته باشد، در شوک منجر به رکود بود و در حالت انتظار برای کشف قیمت به سر می‌برد. با ادامه این روند، بیشتر فعالان بازار منتظر بودند با دریافت اخبار و تحلیل‌های گوناگون، آینده نزدیک را در این حوزه پیش‌بینی کنند. در نهایت، تأثیر حمله ایران به اسرائیل با موشک‌های فراصوت در بازار آهن، افزایش قیمت بسیار جزئی بود.

وقایع اخیر خاورمیانه یعنی جنگ اسرائیل و لبنان، ترور سید حسن نصرالله و حملات موشکی ایران علاوه بر متشنج کردن جو روانی باعث افزایش تنش‌ها در خاورمیانه شده است. در این راستا، انتظار می‌رود بازار آهن و فولاد ایران هفته آینده به سمت نوسانات صعودی پیش برود؛ به خصوص اگر تحریم‌ها یا محدودیت‌های بیشتری اعمال شود یا نوسانات ارزی شدیدی رخ دهد، قیمت‌ها ممکن است افزایش پیدا کنند. از طرف دیگر، اگر تنش‌ها کاهش یابد و شرایط به سمت ثبات حرکت کند، ممکن است بازار کمی آرام‌تر و پایدارتر شود.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۶۰ تا ۶۲ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهارشنبه ۱۱ مهر ماه در محدوده ۶۲ هزار و ۱۵۰ تومانی تثبیت شد.

پیش‌بینی هفته آینده بازار آهن؛ نوسان صعودی یا رشد شارپ؟ اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

ناگفته نماند دلار روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه با باز شدن بازار در اولین روز بعد از حمله موشکی سپاه به اسرائیل، نسبت به روز گذشته تفاوت قیمت شگفت‌انگیزی را تجربه نکرد. اگرچه نرخ دلار در بازگشایی، با افزایش اولیه همراه بود؛ اما با تغییر روزانه افزایش و کاهش محدودی را تجربه کرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors