جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 مهر 1403 - 43 دقیقه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
رئیس خانه معدن ایران عنوان کرد:

ایمنی معادن کشور پایین است/ لزوم سرمایه‌گذاری برای کاهش حوادث معدنی

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به حادثه معدن زغال‌سنگ طبس گفت: بارها گوشزد کرده ایم که وضعیت ایمنی معادن زغال سنگ کشور تا چه اندازه پایین بوده و از استانداردهای مرسوم خارج است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ایمنی معادن کشور پایین است/ لزوم سرمایه‌گذاری برای کاهش حوادث معدنی اخبار

به گزارش فولادبان، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو اظهار داشت: شب گذشته شاهد اتفاق تلخی در معدن زغالسنگ «پرورده ۵» طبس بودیم که در ۲ بلوک B و C این معدن تعداد ۶۹ نفر کارگر زحمتکش حین استخراج زغالسنگ، ناگهان دچار حادثه تصاعد آنی گاز متان و در نتیجه تراکم فراوان گاز در بلوک C شدند و این حادثه ناگوار رقم خورد.

وی افزود: اعضای کمیته زغال‌سنگ خانه معدن ایران به این نتیجه رسیده‌اند که وضعیت ایمنی معادن زغال سنگ کشور تا چه اندازه پایین بوده و از استانداردهای مرسوم خارج است. وضعیت ایمنی و سلامت کارگران در معدن زغال سنگ کشور در بدترین حالت خود قرار گرفته است. از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی در رسانه ها نسبت به وضعیت ایمنی معادن زغال سنگ در کشور گوشزد کرده و تذکر داده ایم.

رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: وضعیت ایمنی و تجهیزات معادن را بارها هشدار داده بودیم و اعلام کردیم که هر حادثه‌ای که در معادن زغال کشور اتفاق می افتد موجب به خطر افتادن جان ده‌ها کارگر، تکنسین و مهندس از یک سو و از بین رفتن سرمایه‌های دولت و بخش خصوصی از سوی دیگر می شود و خسارت های جبران ناپذیری را به بخش معادن کشور وارد می کند.

وی با تاکید بر نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغال سنگ گفت: فرسوده و قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلان معادن زغال سنگ از یک سو مشکلاتی را ایجاد کرده است و از طرف دیگر، تجهیزات ایمنی معادن زغال نظیر دستگاه های هشدار دهنده گازهای خطرناک، سیستم‌های ضدجرقه، تهویه مطلوب و امکانات مربوط به نگهداری از سقف و دیواره های معادن به شدت ناکارا هستند و هر لحظه این خطر وجود دارد که با انفجاری مهیب و یا ریزش سقف و دیواره‌ها، معدنکاران را از دست بدهیم.

بهرامن ابراز داشت: اکنون معادن با کمترین بهره‌وری مشغول فعالیت هستند و این مهم علاوه بر اینکه موجب اتلاف وقت و توان نیروی انسانی مجرب و متخصص کشور می‌شود از بهره‌وری معادن ذغال سنگ نیز به شدت می‌کاهد.

وی با بیان اینکه ایمنی در معادن از موضوعاتی خاص و ویژه محسوب می‌شود گفت: در بخش معدن کشور باید با یک دیدگاه ویژه برای این موضوع برنامه‌ریزی شود و در صورت استفاده نکردن از امکانات لازم باید همچنان منتظر حوادث مختلف در بخش معادن کشور ، خصوصا معادن ذغال سنگ باشیم باشیم.

وی اضافه کرد: توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات و آموزش و استفاده از تجهیزات به روز که امروزه بدلیل تحریم ها با مشکلات زیادی روبرو بوده، جزو نکاتی است که می‌تواند در کاهش حوادث بخش معدن موثر واقع شود.

رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد: نبود سرمایه‌گذاری کافی در این دو زمینه در معادن زیرزمینی به ویژه معادن ذغال‌سنگ منجر به حوادثی دردناک در این معادن تا کنون شده است. حادثه معدن ذغال‌سنگ البرز ،شرقی ،زمستان یورت ،ذغال طبس و ….می توانست با نظارت و پشتیبانی تمام قد سازمان توسعه و نوسازی ایمیدرو اتفاق نیافتد !!

وی با بیان اینکه امروز باید حاکمیت نگاه مهندسی و ویژه به معادن ذغال کشور صورت بگیرد گفت: این معادن نیازمند در تامین خوراک صنایع فولادی هستند، نباید ارائه تسهیلات و خدمات در تامین ماشین الات و تجهیزات به معادن ذغال سنگ را با صنایعی مانند هتلداری و یا گردشگری و یا سایر خدمات دیگر ‌ با توجه به حساسیت خاص ان مقایسه کنیم.

رئیس خانه معدن ایران عنوان کرد: اصرار ما بر برخورداری از حمایت‌های تمام قد حکمرانی بخش معدن از این صنعت به این دلایل بود که وضعیت ذغال سنگ در مقایسه با دیگر فعالیت‌های معدنی بسیار آسیب‌پذیرتر است و در نتیجه نیاز به حمایت کلان حاکمیتی دارد که متاسفانه با وجود اصرارها ، این بخش از هیچ تسهیلاتی که نتیجه مطلوب دهد برخوردار نشده است .

وی با اشاره به انتظارات بخش معدن از دولت چهاردهم گفت: ما در خانه معدن ایران گزارش‌های متعددی در مورد معدن کاری ذغال سنگ تهیه و به وزارت صنعت ارائه کرده ‌ایم که انتظار داریم مورد توجه وزیر صمت و سازمان های مربوطه وزارت صمت قرار گیرد چراکه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان یکی از متولیان بخش معدن باید در زمینه آموزش ورود کند تا با همگرایی و هم افزایی نهادهای مربوطه، نظارت و ایمن سازی در معادن، شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors