جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 27 شهریور 1403 - 2 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ترس‌ از رکود جهانی؛ قیمت سنگ آهن در مسیر افت یا صعود؟

سنگ آهن برای اولین بار از سال 2022 به زیر 90 دلار در هر تن سقوط کرد چرا که کامودیتی‌های صنعتی با فشار مداوم ناشی از تقاضای ضعیف چین و افزایش نگرانی‌ها نسبت به رشد جهانی مواجه شدند.

ترس‌ از رکود جهانی؛ قیمت سنگ آهن در مسیر افت یا صعود؟ اخبار

به گزارش فولادبان، معاملات آتی سنگ آهن در سال جاری بیش از یک سوم کاهش یافته است چرا که بحران فولاد حل نشده در چین تقاضا برای مواد خام را تهدید می‌کند. اما عوامل منفی گسترده‌تری وجود دارد، به طوری که فلزات اساسی و نفت خام نیز در هفته‌های اخیر عقب‌نشینی کرده‌اند. سال ۲۰۲۴ سال پرآشوبی در کل مجموعه کامودیتی‌‌ها است.

جیا ژنگ، رئیس بازرگانی در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری شانگهای سوچو جیوینگ، گفت: «سرمایه‌گذاران تمرکز خود را از تورم ایالات متحده به ترس از رشد تغییر می‌دهند.» چین فاقد حمایت محرک قابل توجه است و بازار بدبین است.

فضای محتاطانه‌تر فلزات در هفته گذشته ارائه شده توسط گلدمن ساکس که حدود ۵۰۰۰ دلار در هر تن پیش‌بینی خود را برای مس کاهش داد – که عمدتاً به دلیل تقاضای ضعیف چین بود – بسیار زیرنظر است. سیتی گروپ اعلام کرد که عدم اطمینان در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر، اقتصاد جهانی را تحت فشار نگه می‌دارد و بر قیمت فلزات تاثیر می‌گذارد.

سنگ آهن در سنگاپور با ۲٫۳ درصد کاهش به ۸۹٫۶۰ دلار در هر تن رسید. آلومینیوم پس از هشتمین کاهش روزانه در روز جمعه تغییر چندانی نداشت. شاخص LMEX از شش فلز در حال حاضر تنها ۳ درصد در سال جاری افزایش یافته است، در حالی که در اواسط ماه مه ۲۵ درصد افزایش یافته بود.

مصرف فولاد در چین به دلیل کندی طولانی مدت بخش املاک و مستغلات این کشور تضعیف شده است، به طوری که بزرگترین تولید کننده فولاد جهان، بائواستیل (Baowu)، شرکت دولتی فولاد چینی، اعلام کرد این صنعت ممکن است با بحرانی بدتر از رکود در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ مواجه شود. در حالی که صادرات و رشد در سایر بخش‌ها آسیب‌ها را کاهش می‌دهد، کاهش تولید فولاد بازار سنگ آهن را با عرضه مازاد بر بازار مواجه کرده است.

ریسک‌های نزولی

 

به گفته ژانگ شاودا، تحلیلگر شرکت China Futures، انتظار می‌رود معاملات آتی سنگ آهن در بورس کامودیتی دالیان (Dalian Commodity Exchange) چین ۶۰۰ یوان (۸۴ دلار) در هر تن را تست کند که بیش از ۱۰ درصد کمتر از آخرین سطوح است.

گرانت اسپور و امانوئل مونجری، تحلیلگران بلومبرگ اینتلیجنس (Bloomberg Intelligence) در یادداشتی درباره سنگ آهن نوشتند: «اقدامات محرک در چین تاکنون به حجم بحرانی برای بهبود روحیه سرمایه گذاری نرسیده است و برخی از شاخص‌های اصلی نشانه‌هایی از وخامت بیشتر را نشان می‌دهند.»

تحلیلگران فلزات سیتی اعلام کردند که انتخابات آمریکا و ریسک تجدید جنگ تجاری در دولت دونالد ترامپ، با تحریک پکن برای به تاخیر انداختن واکنش سیاست قوی‌تر، به چین سرایت کرده است. تورم هسته چین به ضعیف‌ترین میزان در بیش از سه سال گذشته کاهش یافت، که این آخرین نشانه‌ای از تقاضای ضعیف در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

با این حال، خرید فولاد معمولاً پس از ماه‌های تابستان بهبود می‌یابد که می‌تواند برای کارخانه‌ها تنفسی ایجاد کند.

کان پکر، تحلیلگر رویال بانک کانادا (RBC Capital Markets)، با اشاره به تعطیلی یک هفته‌ای چین در آغاز ماه اکتبر گفت: “ما انتظار داریم که قیمت سنگ آهن از اواسط سپتامبر با شروع فصل ساخت و ساز پاییز چین و با افزایش ذخیره فصلی قبل از تعطیلات هفته طلایی حمایت شود.”

افت سنگ آهن

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors