جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 25 شهریور 1403 - 3 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

لزوم صدور مجوز بلندمرتبه‌‌سازی بدون نیاز به امضای طلایی

گرانی و رکود دو روی سکه بازار مسکن شهر تهران است، در حالی که جهش قیمت‌ها طی سال‌های اخیر باعث شده تا فضایی در بازار مسکن شهر تهران پدید آید که بخش قابل‌توجهی از مردم قدرت خرید خانه در این کلان‌شهر را از دست دهند و رشد محسوس هزینه‌‌های ساخت، مانع از آن می‌شود که به‌رغم نبود مشتری در بازار، سازندگان امکان کاهش قیمت‌های پیشنهادی را داشته باشند. 

لزوم صدور مجوز بلندمرتبه‌‌سازی بدون نیاز به امضای طلایی اخبار

به گزارش فولادبان، شهرام آلبا، کارشناس مسکن بیان کرد: بخش قابل‌توجهی از مردم قدرت خرید خود را در بازار مسکن از دست داده‌‌اند؛ در شرایط کنونی اقتصاد ایران، دیگر قشر متوسط درآمدی در میان خانوارهای ایرانی وجود ندارد و همین موضوع از عوامل اصلی بروز رکود در بخش مسکن کشور است. در حال حاضر، حداکثر ۵‌ درصد کل جامعه با درآمدهای مالی قابل‌توجه امکان خرید و فروش خانه را دارند، این گروه عمدتا در مناطق یک تا ۳ تهران اقدام به معامله خانه کرده و در مجموع معاملات این گروه تاثیری بر رکود بازار ملک و ساخت‌‌وساز ندارد.

وی افزود: البته رکود در معاملات مسکن کشور به بازار خانه‌‌های گران در مناطق ۱ تا ۳ نیز تا حدی سرایت کرده است؛ همین موضوع سازندگان فعال در این مناطق را نیز مانند سایر سازندگان دچار چالش کرده و به سمت بحران سوق داده است.

کارشناس مسکن اضافه کرد: در شرایط بحرانی رکود در بازار، سازندگان برای فروش خانه‌‌های ساخته‌شده و تامین نقدینگی به‌‌منظور آغاز پروژه‌‌های جدید به تهاتر ملک و مصالح‌‌ساختمانی روی ‌‌آورده‌‌اند. البته در این شرایط گاهی بازار با عرضه یک ملک با قیمتی پایین‌‌تر از نرخ بازار به دلیل مهاجرت نیز مواجه می‌شود؛ در شرایط کنونی جامعه و با توجه به افزایش تمایل به مهاجرت، شاهد افزایش چنین عرضه‌‌هایی هستیم که این عرضه‌‌ها به دلیل ارائه تخفیف مناسب به فروش می‌‌روند؛ اما با توجه به سهم نسبتا محدود آنها در معاملات مسکن کشور تاثیر چندانی بر خروج بازار از وضعیت رکود ندارند.

آلبا اظهارداشت: در شرایطی که رکود تبدیل به بحرانی اساسی در مسیر ساخت و فروش مسکن در کشور شده، به‌‌نحوی که استمرار ساخت خانه در کشور را نیز با چالش‌‌های جدید مواجه کرده؛ قیمت‌های تمام‌شده بالا، مانع از آن می‌‌شوند که بازار با فروکش قیمت مواجه شود.

وی گفت: بازنگری در مطالعات طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و بازنگری در مقررات و ضوابط ساخت‌‌وساز در پایتخت باعث می‌شود تا به شکل منطقی «مجوز بلندمرتبه‌‌سازی بدون نیاز به امضای طلایی» در شهر تهران داده شود؛ به این ترتیب افزایش عرضه شفاف در پی بلندمرتبه‌‌سازی یا اجازه افزایش یک واحدی تراکم می‌تواند به کاهش قیمت تمام‌شده و قیمت مسکن کمک کند. البته بازنگری در طرح جامع شهر تهران پروژه‌‌ای عظیم است که نیاز به کار کارشناسی عظیمی دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors