جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 23 شهریور 1403 - 5 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

اصلاح احتمالی قیمت‌های بازار آهن در هفته‌های پیش‌رو

مهر و آبان ماه، فولادسازان با رفع محدودیت مصرف برق مواجه هستند و اصلاح احتمالی قیمت‌ها به صورت تدریجی در هفته‌های آینده را در پیش داریم؛ بنابراین فرصت خوبی برای خرید آهن آلات مورد نیاز در کف قیمت و پیش از شروع محدودیت مصرف گاز در کارخانه‌های فولادی است.

اصلاح احتمالی قیمت‌های بازار آهن در هفته‌های پیش‌رو اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، هفته جاری روند ثابتی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ به گونه‌ای که اولین روز هفته را با رشد ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی در هر کیلوگرم آغاز کزد و تا پایان هفته در محدوده قیمتی خود باقی ماند.

همچنین نرخ تیرآهن در یازدهمین هفته تابستان روند نوسانی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی هفته جاری، ابتدا کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد و سپس تا پایان هفته افزایش‌هایی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی را به ثبت رساند.

از سوی دیگر، بازار پروفیل با روند نوسانی رو به پایین هفته خود را به اتمام رساند؛ در واقع این محصول طی هفته جاری کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت که برخی روزهای هفته را بدون هیچ تغییری سپری کرد.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در روند ثابت قرار داشتند و به ترتیب با ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان و ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان هفته خود را به پایان رساندند.

گزارش‌ها حاکی است از این پس، شرکت‌های تولیدکننده‌ فلزات می‌توانند ارز حاصل از صادرات محصولات خود را به صورت مستقیم برای تامین نیازهای داخلی‌شان استفاده کنند. این یعنی شرکت‌ها می‌توانند با ارز صادراتی خود مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیازشان را وارد کنند یا برای توسعه‌ کارخانه و پروژه‌ها هزینه کنند.

پیش از این، شرکت‌های تولیدی مجبور بودند ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی بفروشند؛ اما حالا می‌توانند با توافق با بانک مرکزی و رعایت برخی شرایط، این ارز را خودشان مدیریت کنند و برای توسعه‌ کسب‌وکار از آن استفاده کنند. این تصمیم جدید می‌تواند به رشد و توسعه‌ صنعت فلز در ایران و بهبود صادرات محصولات فولادی که در چندماه گذشته افت داشته، کمک شایانی کند.

ناگفته نماند افزایش تقاضای نسبی که برای آهن اسفنجی در بورس کالا در هفته جاری ثبت شده، از اتصال تدریجی برق فولادسازان حکایت دارد. گزارش‌ها از وضعیت تأمین برق تولیدکنندگان در سه ماه گذشته نشان‌دهنده آسیب‌ها و ضررهایی بوده که به صنعت فولاد وارد شده است. این در حالیست که طبق تجربه سال‌های اخیر احتمالا در نیمه دوم سال نیز با قطعی گاز مواجه خواهیم بود.

همچنین مهر و آبان ماه، فولادسازان با رفع محدودیت مصرف برق مواجه هستند و اصلاح احتمالی قیمت‌ها به صورت تدریجی در هفته‌های آینده را پیش داریم. بنابراین فرصت خوبی برای خرید آهن آلات مورد نیاز در کف قیمت و پیش از شروع محدودیت مصرف گاز در کارخانه‌های فولادی است؛ البته باید گفت تشخیص روند بازار در وضعیت فعلی کمی دشوار است.

بنابراین در صورت تثبیت شرایط فعلی سیاسی، اقتصادی کشور و عدم نوسان چشمگیر در نرخ دلار، به احتمال زیاد با شروع فصل پاییز و همسو با اتصال برق کارخانه‌ها و بازگشت واحدهای تعطیل بر مدار تولید، اصلاح قیمت آهن آلات را در پیش داشته باشیم و با شروع ماه آبان احتمالا افزایش تدریجی نرخ ارز را در پیش خواهیم داشت.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۹ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه در محدوده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومانی تثبیت شد.

اصلاح احتمالی قیمت‌های بازار آهن در هفته‌های پیش‌رو اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا، تحلیلگران اقتصادی بارها و بارها بر لزوم کاهش شکاف میان ارقام رسمی و غیررسمی بازار تاکید کرده‌اند و کاهش رانت ارزی را می‌توان مهم‌ترين دستاورد اين امر معرفی کرد. به نظر می‌رسد بانک مرکزی در حال تلاش برای نزديک کردن نرخ‌های رسمی و غیررسمی به يکديگر است. در حالی که دلار بازار آزاد پس از اتمام روزهای نوسانی انتهای فروردين با سقوط به محدوده ۵۷ تا ۶۰ هزار تومانی، بازه نوسان خود در اين محدوده را کوچک و کوچک‌تر می‌کند، نرخ دلار رسمی در روندی آهسته و پیوسته درحال رشد است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors