جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 06 مرداد 1403 - 1 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

کاهش تقاضا در بازار آهن برخلاف سال‌های گذشته/ فروش میلگردهای چینی افزایش خواهد یافت

دولت چین تغییر استاندارد میلگرد را مصوب کرده که به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده اجرایی شود و با توجه به قانون منع فروش میلگرد با استانداردهای قبلی از سپتامبر، احتمالا باید منتظر افزایش محسوس فروش میلگردهای تولید چین در بازار بین‌المللی باشیم.

کاهش تقاضا در بازار آهن برخلاف سال‌های گذشته/ فروش میلگردهای چینی افزایش خواهد یافت اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، هفته جاری همانند هفته گذشته روند متعادلی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته ثابت و کمی افزایش شد که به صورت میانگین در هفته جاری حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان رشد در هر کیلوگرم را به ثبت رسانده است.

نرخ تیرآهن نیز در پنجمین هفته تابستان روند کاهشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی هفته جاری، کاهش ۵۰ تومانی تا ۴۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و روز چهارشنبه با قیمت میانگین ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

بازار پروفیل نیز به طور میانگین کاهش ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومانی داشت که نهایتاً قیمت آن در پایان هفته ثابت شد. در نهایت این محصول قیمت ۳۶ و ۶۶۵ تومان را در روز چهارشنبه ۳ مردادماه را به ثبت رساند.

از سوی دیگر، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در روند ثابتی قرار داشتند و هر کدام به ترتیب با نرخ ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان و ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان هفته خود را به پایان رساندند که به صورت کلی با قیمت میانگین هفته گذشته تفاوتی ندارند.

طبق گزارش ماهانه بازار آهن، در تیرماه برخلاف انتظارها روندی کم‌تحرک و با ثبات نسبی را بازار تجربه کرد. به این صورت که قیمت میلگرد بین کانال‌های ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان در نوسان بود، تیرآهن در محدوده ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان معامله می‌شد و ورق فولادی نیز قیمتی بین ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان داشت. پروفیل‌های سبک فولادی نیز با توجه به نوع ورق، بین ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسیدند.

این ثبات قیمتی در حالی رخ داده که تقاضا برای آهن به طور معمول در دو ماه گرم سال و همزمان با پیک مصرف، افزایش می‌یابد. با این حال، به نظر می‌رسد عوامل متعددی از جمله تنش‌های برق و کمبود آن در برخی مناطق، کاهش نرخ ساخت و ساز و همچنین عدم تناسب قیمت‌ آهن آلات با قدرت خرید مصرف‌کنندگان، باعث شده تا بازار آهن و فولاد در این مقطع زمانی با رکود نسبی روبه‌رو شود.

گزارش‌ها از اوضاع بازار جهانی آهن و فولاد نیز نشان می‌دهد دولت چین تغییر استاندارد میلگرد را مصوب کرده که به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده اجرایی شود. با توجه به قانون منع فروش میلگرد با استانداردهای قبلی از سپتامبر، احتمالا باید منتظر افزایش محسوس فروش میلگردهای تولید چین در بازار بین‌المللی باشیم. استاندارد جدید چین با هدف سیاست افزایش کیفیت میلگرد و بهبود کیفیت ساختمان اجرایی خواهد شد.

از طرفی، براساس شنیده‌ها چینی‌ها شمش را با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه می‌کنند که این موضوع می‌تواند به ورشکستگی واحدهای فولادی ایرانی منجر شود. در چنین شرایطی صادرات فولاد ایران با مشکلات تحریم و دشواری در بازارهای بین‌المللی روبه‌رو است.

همچنین بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۷ تا ۵۸ تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهارشنبه ۳ مرداد ماه در محدوده ۵۸ هزار و ۴۵۰ تومانی تثبیت شد.

کاهش تقاضا در بازار آهن برخلاف سال‌های گذشته/ فروش میلگردهای چینی افزایش خواهد یافت اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا، بازار ارز پس از چند روز تلاش کاهشی نرخ دلار در کانال ۵۷ هزار تومانی، روز سه‌شنبه ۲ مرداد ماه روند مثبتی به خود گرفت و نرخ دلار به نیمه نخست کانال ۵۸ هزار تومانی بازگشت. برخی از تحلیلگران کانال ۵۷ هزار تومانی را بازه‌ای می‌دانند که بدون تلاش بازارساز قیمت دلار در آن قرار نخواهد گرفت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors