جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 15 تیر 1403 - 3 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

کاهش تولید و افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار

کاهش تولید و افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، هفته جاری برخلاف هفته گذشته روند افزایشی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته به صورت میانگین رشد ۱۰۰ تومان تا یک هزار تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که البته در آخرین روز هفته افت میانگین ۱۵۰ تومانی را تجربه کرد.

همچنین نرخ تیرآهن در دومین هفته تابستان روند افزایشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی هفته جاری، رشد ۵۰ تومانی تا ۷۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و چهارشنبه کتهش اندکی را تجربه کرد.

بازار پروفیل اما برخلاف این محصولات، از ابتدای هفته در مدار ثابتی قرار داشت. این محصول تنها روز دوشنبه و چهارشنبه رشد ۵۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کرد که در نهایت نرخ آن به حدود ۳۷ هزار و ۳۶۵ تومان رسید.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش به ترتیب در روند ثابت و افزایشی قرار داشتند و با قیمت ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان و ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان هفته خود را به پایان رساندند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد جهانی نشان می‌دهد فولادسازان چینی در بعضی از استان‌های این کشور با توجه به تغییر در الگوی بارندگی‌ها برای تأمین برق مورد نیاز خود به مشکل برخوردند و برای تأمین برق مورد نیاز از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد محدودیت‌های توزیع برق برای فولادسازان کشور دلیل اصلی افزایش قیمت شمش در هفته‌های اخیر است. با اعمال محدودیت‌ها عرضه شمش فولاد در بورس کالا کاهش می‌یابد و قیمت‌ها در این بازار خیلی سریع صعودی می‌شود. از طرفی، اکثر تولیدکنندگان ایرانی در حال حاضر فعالیت صادراتی ندارند که دلیل اصلی این امر نیز مشکلات متداول انرژی در تابستان است.

همچنین کاهش تولید واحدهای فولادسازی، باعث افزایش قیمت محصولات فولادی نظیر میلگرد و کمبودها در بازار محصولات فولادی شده است. همزمان کاهش تولید شمش باعث ایجاد مازاد عرضه شدید در بازار آهن اسفنجی شده و تولیدکنندگان این کالا را نیز با مشکل مواجه ساخته است.

از سوی دیگر به عقیده برخی، پیروزی هر یک از کاندیدها با توجه به رویکردی که دارند. می‌تواند به تشدید تنش‌ها و افزایش نرخ ارز منجر شود یا تا حدی به ثبات بازار کمک کند. با تمام این اوصاف باید دید نتایج انتخابات در دور دوم که روز جمعه ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود. به چه صورت خواهد بود و چه کسی پیروز میدان خواهد شد.

بازار ارز نیز در تمام طول هفته در کانال ۶۰ تا ۶۲ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهارشنبه ۱۳ تیر ماه در محدوده ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومانی تثبیت شد. بازگشت دلار به کانال ۶۰ هزار تومان در پایان معاملات روز چهارشنبه، معاملات آخرین روز کاری هفته را تحت تاثیر خود قرار داد و بسیاری از معامله گران با وجود آنکه معتقدند بازار به دلیل نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نوسان نخواهد داد؛ اما نسبت به تحرکات بازارساز برای کاهش قیمت دلار به پایین کانال ۶۰ هزار تومان، تردید دارند.

کاهش تولید و افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا، بازار به مرزهای حمایت رسیده و اگر دلار مرز مهم ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد؛‌ عقب نشینی به کانال‌های پایین‌تر در دسترس اسکناس آمریکایی قرار خواهد گرفت. از طرفی اگر قیمت‌ها در سطوح حمایت تثبیت دهند، مسیر افزایش قیمت هموار خواهد شد و مرز مقاومت ۶۰ هزار و ۷۰۰ تومان پیش روی دلار قرار خواهد گرفت که در صورت رسیدن به آن و تثبیت روزانه بالای آن، شاهد بازگشت قیمت به کانال‌های افزایشی خواهیم بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors