جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 تیر 1403 - 3 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

اندازه‌گیری دقیق لیتیوم در شورابه‌های کشور با موافقت سازمان زمین‌شناسی

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، موفق به اندازه‌گیری لیتیوم در شورابه‌های کشور با دقت و صحت قابل اطمینان شدند.

اندازه‌گیری دقیق لیتیوم در شورابه‌های کشور با موافقت سازمان زمین‌شناسی اخبار

به گزارش فولادبان،سهیلا نیلویل، مدیرکل آزمایشگاه‌ها و امورفنی سازمان زمین شناسی با اعلام این خبر گفت: چند ماه در آزمایشگاه سازمان زمین شناسی یک کار مطالعاتی با موضوع آنالیز دقیق شورابه‌های کشور برای اندازه گیری فلزات استراتژیک ازجمله لیتیوم، انجام گرفت، و این سازمان با تدوین دستور العمل اندازه‌گیری و روش اجرایی آنالیز لیتیوم، درصدد گرفتن استاندارد ملی برای این دستورالعمل است.

سهیلا نیلویل با تاکید بر اینکه صرف دریافت نتایج از دستگاه‌های آنالیز، ملاک صحت نتایج نیست، افزود: برای صحت سنجی یافته‌های به دست آمده، روی حدود ۷۰۰ نمونه از شورابه‌های سنتزی و مصنوعی (ساخته شده در محیط آزمایشگاهی) و ۱۰۰ نمونه از شورابه‌های طبیعی برگرفته از مناطق مختلف، مطالعه کردیم. این بررسی‌ها به منظور تاثیر سایر عناصر مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، کلر، سولفات و میزان اسیدیته، مواد جامد حل شده و چگالی شورابه‌ها روی اندازه‌گیری لیتیوم که در صنایع مختلف همچون ساخت باتری‌هایی با عمر طولانی کاربرد دارد، انجام شد تا بر اساس آن بتوانیم عدد لیتیوم را با دقت و صحت قابل پذیرش، گزارش کنیم.

وی همچنین از شناسنامه‌دار شدن شورابه‌های کشور خبر داد و گفت: تاکنون لیتیوم شورابه کویر‌های خور و بیابانک، قم و مرنجاب سنجش و شناسایی شده است و در طرح شناسایی و استحصال لیتیوم، شورابه‌های کشور شناسنامه‌دار می‌شوند تا عناصر آنها شناسایی و غلظت آنها تعیین شود.

طرح بررسی شورابه‌های کشور طرحی است که از نیمه دوم سال گذشته با همکاری مشترک اداره کل دفتر کانه‌آرایی و فراوری مواد معدنی و اداره کل دفتر امور آزمایشگاه‌ها و خدمات فنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درحال انجام است.

لیتیوم و ترکیب‌های آن کاربرد‌های فراوانی ازجمله در شیشه و سرامیک پایدار در برابر گرما، آلیاژ‌های با مقاومت بالا درمقایسه با وزن دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors