جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 06 تیر 1403 - 3 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

قطعی برق شهرک‌های صنعتی شدت گرفت/ وعده‌های جبران ناترازی برق به کجا رسید؟

برنامه قطعی برق شهرک‌های صنعتی اعلام شد و طبق این برنامه، از هفته گذشته حداقل یک‌ روز در هفته برق شهرک‌های صنعتی قطع شد. این در حالی است که تا کنون وعده‌های فراوانی توسط دولت سیزدهم در زمینه کاهش ناترازی برق داده شده و وعده مشخصی به جهت جبران خسارت این واحدهای تولیدی داده نشده است.

قطعی برق شهرک‌های صنعتی شدت گرفت/ وعده‌های جبران ناترازی برق به کجا رسید؟ اخبار

به گزارش فولادبان، آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه در سال گذشته قطعی برق به دو روز در هفته هم می‌رسید، گفته است که امسال برنامه‌ریزی صورت گرفته آن است که یک روز در هفته برق شهرک‌های صنعتی قطع شود. از این رو، از هفته گذشته قطعی برق در شهرک‌های صنعتی آغاز شده است.

در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نیرو، وزارت صمت و واحدهای صنعتی امضا و مقرر شد که یک‌ روز در هفته و با اطلاع قبلی، برق شهرک‌های صنعتی استان تهران و در سطح کشور قطع شود. در چنین شرایطی در سال‌های گذشته، به دنبال بی‌برنامگی و قطعی برق بدون اطلاع قبلی، به دستگاه‌های تولیدی آسیب‌های زیادی وارد شد. بنا بر گزارش‌های منتشرشده توسط شهروندان، قطعی برق شهرک‌های صنعتی باعث زیان شرکت‌های تولیدی شده و بسیاری از آن‌ها به دنبال قطعی برق، مجبور به تعطیلی کار می‌شوند که پیامدهای جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

این اظهارات در حالی است سعید صادقی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، در خرداد ۱۴۰۲ اعلام کرد که برای تولید ۱۸۰ مگاوات برق، بیش از ۴۰ قرارداد با نیروگاه‌های مقیاس کوچک داخل شهرک‌های صنعتی منعقد شده است.

از سوی دیگر با قطعی گازی که این شهرک‌های صنعتی تجربه می‌کنند، نه‌تنها تولیدات آن‌ها کاهش یافته، بلکه این واحدها نمی‌توانند تولید برق داشته باشند. مشخص نیست ادعاهای فراوان مطرح‌شده توسط دولت سیزدهم به جهت بهبود ناترازی برق، بدون توجه به زیرساخت‌های موجود و قطعی‌های پی در پی، چطور می‌تواند از قطعی برق شهرک‌های صنعتی جلوگیری کند؟

جبران خسارت واحدهای تولیدی و انکار آن توسط مدیرعامل توانیر

آن‌طور که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در خرداد ۱۴۰۲ تشریح کرد، طبق ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار، اگر دولت نتواند خدمات مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی را ارائه دهد باید روش‌های جبران را تامین کند که این موضوع، مطالبه جدی این واحدهاست. این واحدها خواستار نبود قطعی برق و جبران خسارت هستند. خسارت عنوان‌شده با یک‌روز تعطیلی این شهرک‌های صنعتی، تنها زیان تولیدی نبوده و معیشت مردم را نیز با تعطیلی کار تحت‌تاثیر قرار داده است.

برخی روایت‌های منتشرشده توسط شهروندان حاکی از آن است که این قطعی برق گاهی بیشتر از یک‌ روز بوده و در این شرایط تورمی، آن‌ها با تعطیلی یک تا چند روزه در فصول گرما، قادر به پرداخت اجاره، حقوق و تامین نیازهای خود نبوده و در معرض تعطیلی کامل قرار دارند.

از سوی دیگر آن‌طور که ایسنا گزارش داده، مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل توانیر، مدعی شده که قطعی برق شهرک‌های صنعتی تنها با هدف مدیریت مصرف صورت گرفته و با تدابیری که سال گذشته نیز در همین راستا انجام شد نه‌تنها محدودیت جدی برای بخش صنعت اعمال نشد، بلکه تولید صنایع کشور نیز افزایش یافت.

دولت سیزدهم تا کنون بارها وعده کاهش ناترازی برق را داده، اما در روزهای پایانی فعالیت خود، مسئولانی که یکی از وظایفشان تامین برق مورد نیاز صنایع بود، نه تنها قادر به تامین برق نیاز شهرک‌های صنعتی نبودند، بلکه زیان وارده بر این صنایع را نیز منکر می‌شوند.

قطعی برق در شرایط نبودن برنامه مشخص

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، حاکی از آن است که قطعی برق شهرک‌های صنعتی یک‌ روز در هفته خواهد بود و این موضوع از طریق وزارت نیرو به آن‌ها ابلاغ شده است. از سوی دیگر طبق گفته‌های روابط عمومی این سازمان، در رابطه با قطعی برق هنوز جمع‌بندی دقیقی انجام نشده و به همین دلیل اطلاعات دقیقی منتشر نمی‌شود. بر همین اساس قرار است که وزارت نیرو برنامه‌های جدیدی در زمینه قطع برق شهرک‌های صنعتی ارائه بدهد.

این اظهارات در حالی است که آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که امسال برنامه‌ریزی صورت گرفته آن است که یک روز در هفته، برق شهرک‌های صنعتی قطع شود و از هفته‌های گذشته قطعی برق در شهرک‌های صنعتی آغاز شده است.

از سوی دیگر اطلاعیه قطعی برق در شهرک صنعتی بزرگ شیراز نیز از ۵ خرداد ماه ابلاغ شده است. طبق این ابلاغیه بنا بر توافق وزارت نیرو با وزارت صمت، قطعی برق به مدت ۲۴ ساعت در هفته برای هر واحد صنعتی از ۱۲ خرداد تا ۳۱ شهریور اعمال خواهد شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors