جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه ها و انجمن های فولاد 05 تیر 1403 - 3 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
یک کارشناس انرژی مطرح کرد:

خاموشی جان صنایع را گرفت/چالش تولید و صادرات فولادی‌ها با قطعی برق

یک کارشناس انرژی با اشاره به قطعی برق صنایع مهم کشور همچون فولاد در تابستان، به برخی ابعاد این موضوع نظیر میزان ضرر و زیان آن‌ها از این موضوع پرداخت.

خاموشی جان صنایع را گرفت/چالش تولید و صادرات فولادی‌ها با قطعی برق اتحادیه ها و انجمن های فولاد

به گزارش فولادبان، محسن محمدی حسنلوئی، کارشناس انرژی پیرامون قطعی برق صنایع در تابستان و رویکرد وزارت نیرو پیرامون این موضوع اظهار کرد: برای بیان چنین مسئله‌ای باید در ابتدا به این نکته توجه داشت که اعمال هر گونه خاموشی برای هر یک از قسمتی اقتصادی کشور از جمله بخش تولید و یا صنعتی کشور دارای عواقب و اثرات جانبی مخربی است. در این میان، شرکت‌های فولادی به دلیل دارا بودن کوره‌های القایی ذوب، از میزان آسیب‌پذیری بیشتری در مقایسه با سایر صنایع برخوردار هستند؛ لذا، آن‌ها به این دلیل نیاز بیشتری به تامین برق مستمر و پایدار دارند.

وی افزود: قطعی برق چند ساعته هم تولید این شرکت‌ها را مختل می‌کند، زیرا با وقوع این امر امکان تولید آنی محصول برای آن‌ها وجود ندارد. بازگشت مجدد واحد‌های صنعتی فولادی به چرخه تولید زمان زیادی می‌برد. با توجه به این نکته باید بر این مسئله تاکید ویژه داشت اعمال خاموشی به صنایع مهم کشور از جمله صنایع فولاد و سیمان، سیاستی زیان‌بار و اشتباه برای اقتصاد کشور است.

حسنلوئی با اشاره به سابقه این امر در اقتصاد ایران گفت: به عنوان مثال، «علی رسولیان» رئیس وقت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ابتدای شهریور سال ۱۴۰۱، در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که زیان ناشی از قطع صنایع در سال ۱۴۰۰ عددی بالغ بر ۷ میلیارد دلار بوده است.

محمدی افزود: مضاف بر این موضوع شرکت‌های فولاد هم در سال‌های ۱۳۹۹و۱۴۰۰ زیان‌های سنگینی را متحمل شده‌اند، اما باید به این نکته هم توجه کرد زیان این شرکت‌ها به صورت فزاینده در صنایع پایین دست و در مراحل بعدی در تولید ناخالص داخلی و سایر شاخص‌های اقتصادی کشور اثر گذار است.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: صنایع فولادی، پتروشیمی جزو مهمترین صنایع صادراتی و در عین حال ارز آور کشور محسوب می‌شوند، به همین خاطر در صورت بروز هر گونه خلل درآمد آنها، میزان درآمد‌های ارزی و به تبعیت از آن منابع ارزی کشور تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

وی متذکر شد: وقوع این مسئله توانایی کشور برای تامین واردات کالا‌های اساسی را کاهش می‌دهد. موضوع در نهایت باعث فشار آمدن به تامین کالا‌های اساسی، به ممنوعیت یا محدودیت واردات و در نهایت افزایش قیمت کالا‌های وارداتی خواهد شد.

محمدی پیرامون راه حل لازم برای رفع این مشکل صنایع در فصل گرما، گفت: وزارت نیرو می‌تواند در یک بازنگری اساسی در سیاست مدیریت مصرف خود، بخش‌هایی که از لحاظ اقتصادی عواقب و یا اثرات کمتری را به دلیل قطعی برق متحمل می‌شود را انتخاب و سپس قطعی برق را برای آن‌ها اعمال کند.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه انجام این کار نیاز به آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه دارد، گفت: فرهنگ سازی این موضوع می‌تواند بخشی از بار تحمیل شده بر دوش صنایع را بکاهد، یعنی جای صنایع اعمال خاموشی برای بخش‌های غیرضرور خانگی اعمال شود.

وی متذکر شد: وزارت نیرو می‌تواند با تدوین برنامه‌ای در حوزه تامین انرژی مانع از آسیب‌پذیری جامعه از خاموشی‌ها شود. این وزارتخانه می‌تواند جامع و تا اندازه‌ای که به رفاه جامعه آسیب اساسی وارد نکند می‌توان به مشترکان خانگی یا مشترکان صنفی-تجاری نیز خاموشی اعمال کرد تا اثرات سوء اقتصادی را کمتر کرد.

محمدی درباره سایر برنامه‌های وزارت نیرو هم برای حل چالش گفت: تعامل این وزارتخانه با شرکت‌های صنعتی به منظور جابه‌جایی روز تعطیلی و تامین برق از محل مولد‌های صنایع از دیگر اقدامات مهمی خواهد که می‌توان این چالش را در فصل تابستان مدیریت کند.

این کارشناس انرژی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند اگر قانون مانع زدایی از صنعت برق تاکنون اجرایی شده بود، شرکت‌های صنعتی می‌توانستند برق مورد نیاز خود را تولید کنند که در این صورت دیگر شاهد اثرات سوء قطع برق صنایع در این فصل نخواهیم بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors