جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 تیر 1403 - 6 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
انجمن جهانی فولاد خبر داد:

ایران در پنجمین ماه میلادی، هفتمین تولید کننده برتر فولاد خام جهان شد

انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود که ساعتی پیش منتشر شد، اعلام کرد: تولید ماهانه فولاد خام ایران در ماه مه امسال (۱۲ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳) با افزایش ۲.۱ درصدی نسبت به همین ماه در سال پیش به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید و با این میزان تولید ایران جایگاه هفتمین تولید کننده فولاد خام جهان در این ماه را از آن خود کرد.

ایران در پنجمین ماه میلادی، هفتمین تولید کننده برتر فولاد خام جهان شد اخبار

به گزارش فولادبان، گزارش «انجمن جهانی فولاد» درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه مه ۲۰۲۴ میلادی (۱۲ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲) که ساعتی قبل منتشر شد، حکایت از آن دارد که ایران برای نخستین بار در سال ۲۰۲۴ از نظر تولید ماهانه در رتبه هفتم برترین فولاد سازان جهان قرار گرفت و با تولید ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و با رشد نقطه به نقطه ۲.۱ درصدی و افزایش ۹.۱ درصدی در پنج ماهه اول ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳ به این موفقیت دست یافته است.

البته گفتنی است که از نظر میزان فولاد خام تولید شده در پنج ماهه اول امسال کشورمان با تولید ۱۴ میلیون تن در این بازه، پس از کشورهای آلمان و ترکیه با تولید ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در رتبه نهم تولید کنندگان برتر فولاد جهان قرار گرفت.

«انجمن جهانی فولاد» درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه مه ۲۰۲۴ میلادی خاطرنشان کرد: تولید جهانی این محصول راهبردی در این ماه در کل جهان به ۱۶۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده است که ۱.۵ درصد نسبت به همین ماه در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است.

این سند، که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد با وجود افزایش تولید در ماه مه امسال نسبت به ماه قبل از آن در پنج کشور چین، هند، ترکیه و ایران نسبت به پنج ماه نخست ۲۰۲۳، میزان رشد تولید ماه مه در مورد بقیه فولادسازان عمده جهانی منفی بوده است.

بر اساس اطلاعات این گزارش، تولید پنج ماه ابتدایی امسال در کشورهای ترکیه، ایران، هند، آلمان و برزیل نسبت به پنج ماهه پارسال مثبت و در پنج کشور دیگر چین، ژاپن، آمریکا، روسیه و کره جنوبی منفی بوده است.

آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می دهد بیشترین افزایش پنج ماهه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال ۲۰۲۳ مربوط به سه کشور ترکیه، هند و ایران است که به ترتیب رشد ۲۲.۱، ۸.۵ و ۷.۲ درصدی را تجربه کردند و در رتبه‌های بعدی آلمان با ۶.۱ و برزیل با پنج درصد افزایش تولید قرار دارند.

رشد ۱۹.۸ درصدی تولید فولاد خام ترکیه در پنج ماهه اول امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته بدنبال رشد ۲۲.۱ درصدی در چهارماهه اول امسال و رشد ۲۸.۴ درصدی در تولید سه ماهه اول امسال نسبت به همین مدت‌ها در سال ۲۰۲۳ بدست می آید و باعث شده این کشور رکورددار بیشترین افزایش نقطه به نقطه تولید فولاد خام تا اینجای سال ۲۰۲۴ جهان شود.

تارنمای معتبر «استیل‌اوربیس» نیز چندی پیش اعلام کرد که «کوکایِر چِلیک» فولادساز نام آشنای ترکیه‌ای، فولاد «پروژه شهر نِئوم عربستان سعودی» را تامین می کند درحالی که این شهر می‌تواند بازار بسیار نزدیکتری برای محصولات فولاد ایران باشد.

گفتنی است رکورد رشد نقطه به نقطه پنج ماه قبل در ماه ژانویه ۲۰۲۴ توسط ایران شکسته شده بود و کشورمان توانسته بود با رشد ۳۹.۹ درصدی در آن ماه، بیشترین رشد نقطه به نقطه را بنام خود ثبت کند.

تولید کنندگان برتر فولاد خام در جهان

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان کماکان چین، هند و ژاپن هستند و چین «مه» امسال ۹۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد که ۲.۷ درصد نسبت به همین ماه در سال پیش، افزایش داشت.

ماه «مه» امسال هند با تولید ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام، رشد نقطه به نقطه ۳.۵ درصدی را تجربه کرد و ژاپن با تولید هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام کاهش ۶.۳ درصدی نسبت به «مه» سال گذشته را ثبت کرد.

بر اساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای «مِه» امسال، ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تخمین زده می‌شود که ۱.۵ درصد از تولید این کشور در همین ماه در سال ۲۰۲۳ کمتر است اما این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در «مِه» ۲۰۲۴، روسیه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که ۰.۹ درصد کاهش تولید نسبت به همین ماه در سال پیش را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید در جایگاه پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان قرار دارد.

طبق این گزارش، در پنجمین ماه سال میلادی جاری، کره جنوبی با تولید پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام و با ۱۰.۹ درصد کاهش نقطه به نقطه در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد جهان قرار گرفت.

ماه مه امسال، ایران برای نخستین بار در سال ۲۰۲۴ از نظر تولید ماهانه در رتبه هفتم برترین فولاد سازان جهان قرار گرفت و با تولید ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن که رشد نقطه به نقطه ۲.۱ درصدی را نشان می دهد البته کشورمان از نظر میزان فولاد خام تولید شده در پنج ماهه اول امسال با تولید ۱۴ میلیون تن در این بازه، پس از کشورهای آلمان و ترکیه با تولید ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در رتبه نهم تولید کنندگان برتر فولاد جهان قرار دارد و از لحاظ تولید پنج ماهه نیز افزایش ۹.۱ درصدی را در پنج ماهه اول ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳ تجریه کرده است.

براساس این گزارش، آلمان و ترکیه هر کدام با تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن و به ترتیب با کاهش ۱.۹ درصدی و افزایش ‌۱۱.۶ درصدی نسبت به تولید مِه ۲۰۲۳ به ترتیب در رتبه های هشتم و نهم تولید کنندگان برتر فولاد جهان در ماه مه قرار گرفتند.

میزان تولید فولاد خام برزیل نیز با توجه به کاهش ۷.۴ درصدی نقطه به نقطه به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در پنجمین ماه سال جاری رسید و این کشور در رتبه دهم صادرکنندگان فولاد قرار گرفت.

میزان تولید فولاد خام در مناطق مختلف جهان / حدود ۶۳ درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه در ایران تولید می‌شود

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه «مِه» امسال، کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، «مِه» امسال در مجموع پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۴.۶ درصد افزایش نقطه به نقطه را نشان می‌دهد و بر این اساس و با توجه به تولید ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام در ایران، بیش از۶۳ درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

براساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد از ابتدای سال میلادی جاری ۲۴ میلیون تن فولاد خام در کشورهای ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تولید شده که ۷.۷ درصد بیشتر از تولید پنج ماه نخست سال گذشته است.

آخرین گزارش انجمن چهانی فولاد حکایت از آن دارد که: کشورهای تولید کنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۰.۹ درصد نسبت به ماه مشابه در سال پیش افزایش داشته است و این کشورها از ابتدای سال جاری میلادی در مجموع موفق به تولید ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام شده اند.

آنگونه که در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، ماه «مِه» در مجموع ۱۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۱.۶ درصد نسبت به همین ماه در سال پیش افزایش داشته است.

کشورهای استرالیا، چین تایپه، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایلند و ویتنام در مجموع از ابتدای ۲۰۲۴، موفق به تولید ۵۸۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام شدند.

براساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه «مِه» امسال موفق به تولید ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام شدند که ۱.۸ درصد افزایش نسبت به «مِه» ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. این کشورها در پنج ماه نخست امسال در مجموع ۵۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند.

سایر کشورهای اروپایی تولید کننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا می شوند در این مدت در مجموع سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۶.۲ درصد افزایش نقطه به نقطه نسبت به تولید پنجمین ماه پارسال را نشان می‌دهد.

کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا در مجموع هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۵.۲ درصد از تولید سال قبل آن ها در ماه «مِه» کمتر است و این کشورها از ابتدای امسال تنها موفق به تولید ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام شده اند که کاهش ۳.۷ درصدی نسبت به تولید پنج ماهه نخست ۲۰۲۳ را نشان می دهد.

روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در اولین ماه سال جاری در مجموع هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۳.۵ درصد کاهش تولید نقطه به نقطه را نشان می دهد، البته عمده‌ترین تولید کننده فولاد در این منطقه «فدراسیون روسیه» است.

روسیه، اکراین و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد در ژانویه، فوریه، مارس و مِه امسال در مجموع ۲۹ میلیون فولاد تولید کردند که ۰.۶درصد از تولید پنج ماه نخست ۲۰۲۳ آن ها کمتر است.

تولید فولاد خام در کشورهای آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا، «مِه» امسال در مجموع به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید که ۳.۹ درصد نسبت به تولید این کشورهای در آوریل سال گذشته کاهش داشته است.

نقش صنعت فولاد در توسعه صادرات استان اصفهان

صنعت فولاد در توسعه صادرات استان اصفهان نقش اساسی دارد و بر اساس گزارشات گمرک اصفهان چُدن، آهن و فولاد بیشترین صادرات استان اصفهان را تشکیل می دهند و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز رتبه سوم، در بین اقلام صادراتی استان را دارند.

گزارش انجمن جهانی فولاد از تولید ماه «مِه» ۲۰۲۴ میلادی حاکی از آن است کشورمان با افزایش ۲٫۱ درصدی نقطه به نقطه و با افزایش ۹٫۱ درصدی تولید پنج ماهه از ابتدای سال میلادی جاری، افزایش تولید را تجربه کرده است که فولادسازان استان اصفهان سهم بسزایی در این موفقیت داشتند.

فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان ۲ واحد عمده تولید فولاد خام کشور هستند که با ۲ روش متفاوت احیا مستقیم و استفاده از کوره بلند اقدام به تولید فولاد و چدن می کنند.

بدون تردید اصفهان نقش پررنگی در در تثبیت جایگاه فعلی ایران در بین فولادسازان برتر جهان دارد، بدین گونه که «گروه فولاد مبارکه» که یکی ار واحدهای فولادساز اصفهان است به تنهایی بیش از یک سوم کل تولید فولاد خام کشور را در این مدت تولید کرده است.

انتظار می‌رود با تلاش فولادسازان کشور و بویژه صنایع فولادی مستقر در استان اصفهان، روند ثبت رکوردهای روزانه و ماهانه‌ ادامه داشته باشد و شاهد باشیم که کشورمان، در مجموع ۱۲ ماه سال دست کم همچنان جایگاه فعلی خود در بین فولادسازان بزرگ جهان را حفظ کند.

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که تمامی کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors