در گفتگوی فعال فولادی با فولادبان ارائه شد؛

قطعی برق فولاد؛ بحرانی که آرام گرفت

یک فعال فولادی گفت: در حال حاضر موضوع قطعی برق یا گاز که در بسیاری از کشورها به نوعی شوخی بیمزه محسوب می‎شود، ما آن را پذیرفته‌ایم؛ به گونه‌ای که هر سال به صورت پیش فرض احتمال قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان داریم که تا چند سال پیش تابو محسوب می‌شد و قابل پذیرش نبود.

رضا صالحی در گفتگو با فولادبان با اشاره به وضعیت فعلی تولیدکنندگان فولاد کشور بیان کرد: امروزه تولیدکنندگان بخش خصوصی کشور، جزو تولیدکنندگان پایین‌تر از متوسط محسوب می‌شوند که با تأمین پشتوانه مالی که در سال‌های گذشته داشتند، به هر روشی خود را در بازار حفظ کرده و به حیات خود ادامه می‌دهند. همچنین در حال حاضر، تولیدکنندگان خرد با مشکلات جدی مواجه بوده و در شرایط سختی قرار دارند؛ به گونه‌ای که برخی آسیب دیدند و برخی ظرفیت تولید خود را به حداقل رسانده‌اند.

وی با اشاره به قطعی برق صنعت فولاد در تابستان، اظهار داشت: عوامل مختلفی در قیمت بازار آهن و فولاد تأثیرگذار است؛ همچنین شرایط داخل کشور، بسیار موثر از نرخ دلار و طلا بوده و فرمول مشخصی برای تأثیر آن در بازار آهن و فولاد نداریم که با محاسبه، بتوانیم تا حدودی وضعیت را مشخص کنیم.

فعال صنعت فولاد تصریح کرد: از طرفی، در حال حاضر موضوع قطعی برق یا گاز که در بسیاری از کشورها به نوعی شوخی بیمزه محسوب می‌شود، ما آن را پذیرفته‌ایم؛ به گونه‌ای که هر سال به صورت پیش فرض احتمال قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان داریم که تا چند سال پیش تابو محسوب می‌شد و قابل پذیرش نبود.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: چنین وضعیتی در حوزه انرژی کشور فاجعه محسوب می‌شود، در حالی که ایران یکی از بزرگ ترین منابع گازی جهان است. در واقع حدود دو دهه گذشته، ایران ادعای صادرات برق و تولیدکننده نیروگاه های سیکل ترکیبی داشت که به دلیل کم کاری و ضعف‌های پیش آمده، وضعیت بحرانی به وجود آمد و قطعی برق نیز یک اتفاق معمول عنوان شد. بر همین اساس، مسئولان کشور باید به صورت جدی در این حوزه پاسخگو باشند و برای آن راه‌حلی پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *