در گفتگوی رئیس انجمن سنگ آهن ایران با فولادبان عنوان شد؛

امیدی به رشد فولاد در ۱۴۰۳ نیست

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: سال آینده سال خوبی برای تولید و صادرات پیش بینی نمی‌شود و علت آمار مثبت 1402 نسبت به 1401 و 1400 خروج از بحران کرونا و دپوهای ایجادشده در کشور بود.

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان در رابطه با تحلیل بازار آهن و فولاد اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی، می‌توان گفت در سال ۱۴۰۲ مسئله قابل دفاعی در حوزه فولاد وجود ندارد و بیشتر تمرکزها به رشد بخش صادرات است که طبق آمار، گندله و کنسانتره تا به حال بیشترین افزایش صادرات را داشتند. از طرفی، دو علت منفی باعث رشد صادرات محصولات معدنی، صنایع معدنی و فولادی در سال ۱۴۰۲ شد که یکی از این عوامل، کرونا است.

وی در ادامه اضافه کرد: این شرایط باعث توقف دنیا شد و در واقع در یک بازه زمانی، خرید و فروشی در بازارها صورت نمی‌گرفت و حتی واردات و صادراتی نیز وجود نداشت. بر همین اساس، تمام کارخانجات در حال کاهش ظرفیت یا دپو بودند و زمانی که کرونا فرونشست، بازار تشنه این بود کارخانجاتی که محصولات ذخیره شده در انبار داشتند و با نصف ظرفیت، کار می‌کردند، به سرعت خود را به شرایط عادی بازگرداندند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ دیدیم که بازارهای جهانی و کارخانجات بخش تولید در دنیا سعی کردند خود را به شرایط قبل از کرونا برسانند و به همین دلیل، در تمام جهان روند تولید و صادرات کارخانجات در روند افزایشی قرار گرفت که ایران را نیز شامل شد.

اکبریان با اشاره به اینکه توازن عرضه و تقاضا را در تمام حلقه‌های زنجیره فولاد نداریم، افزود: ناگفته نماند انبارهای کشور مملو از گندله بود؛ به گونه‌ای که در یک بازه زمانی، در انبارهای کشور حدود ۱۷ میلیون تن دپوی گندله داشتیم که در حال از بین رفتن بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس، می‌توان گفت پس از این، چنین دپویی در کشور نخواهیم داشت؛ مگر اینکه دولت مجددا با سیاست‌های غلط انبارهای کارخانجات را پر کند. بنابراین، سال آینده سال خوبی برای تولید و صادرات پیش بینی نمی‌شود و علت آمار مثبت ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ خروج از بحران کرونا و دپوهای ایجادشده در کشور بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *