در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛ 

تضاد منافع معدن‌کاران و فولادسازان با رقابت تکمیل زنجیره 

یک کارشناس ارشد بازارهای جهانی گفت: روند اتحاد عمودی که در حال حاضر تمام شرکت‌های معدنی و فولادی دارند، شاید پاسخگوی نیاز آنها باشد؛ اما در بلندمدت باعث تضاد منافع خواهد شد. 

کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با فولادبان در خصوص رقابت معدنی‌ها و فولادی‌ها برای تکمیل زنجیره فولاد مطرح کرد: در کلیه شرکت‌های معدنی و فولادی دو بحث مختلف درباره اتحاد شرکت‌ها وجود دارد که اتحاد عمومی و اتحاد افقی نامیده می‌شوند. بر همین اساس، می‌توان گفت شرکت‌های بزرگی مانند وله که بزرگ‌ترین شرکت سنگ آهن دنیا و برزیل است، تا امروز به سمت فولادسازی نرفته است.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر، ریوتنتو و بی اچ بیلتون که بزرگ‌ترین شرکت سنگ آهن استرالیا هستند نیز، هیچ گاه به سمت فولادسازی نرفته‌اند. البته اخیراً ریوتنتو به فکر این است که وارد فولاد سبز شود؛ اما در کل، این شرکت‌ها سهام فولادی‌ها را به صورت افقی تهاتر می‌کنند که در واقع همان اتحاد افقی است.

به گفته کارشناس ارشد بازارهای جهانی، در ایران فولادی‌ها و معدنی‌ها علاقه دارند که از ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد دستی داشته باشند که به آن اتحاد عمودی گفته می‌شود.

طهرانی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین ناگفته نماند که این روش در دنیا منسوخ شده؛ چرا که هزینه بسیار زیادی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند. البته این روند، به گونه‌ای نیست که با حرف‌زدن درست شود و به زمان و فرهنگ سازی نیاز دارد. به صورت کلی، روند اتحاد عمودی که در حال حاضر تمام شرکت‌های معدنی و فولادی دارند، شاید پاسخگوی نیاز آنها باشد؛ اما در بلندمدت باعث تضاد منافع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *