جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
تحلیل 11 دی 1402 - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 11 دی ماه؛ نقش‌آفرینی آمریکا در بازار فولاد جهانی/ فولاد در سال جدید میلادی چه مسیری را می‌رود؟

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 11 دی ماه؛ نقش‌آفرینی آمریکا در بازار فولاد جهانی/ فولاد در سال جدید میلادی چه مسیری را می‌رود؟ تحلیل

دلار امروز با نرخ 50 هزا رو 500 تومان در بازار غیر رسمی معامله شد که نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت و نوسانات در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد. این موضوع باعث ثبات قیمت در اغلب مقاطع فولادی داخلی شده است.
امروز سال نو میلادی است و بازارهای سنتی در کشورهای مختلف در جشن حضور دارند و تعطیل هستند. حتی قیمت مقاطع فولادی نیز در بازار اعلام نمی‌شود. آمریکا قصد دارد از این فرصت برای بازارسازی و نقش خود در بازار فولاد استفاده کند و اخیرا مصوباتی در این زمینه داشته است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته تعلیق تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا را به مدت دو سال تمدید کرد تا طرفین به مذاکرات در مورد اقداماتی برای رفع مازاد ظرفیت تولید و تولید فولاد با آلایندگی کمتر کربن ادامه دهند. تعرفه واردات 25 درصدی فولاد اتحادیه اروپا و تعرفه 10 درصدی بر آلومینیوم اتحادیه اروپا به امریکا از ژانویه 2022 به مدت دو سال به حالت تعلیق در آمده بود و تعرفه های اعمال شده توسط رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ با سیستم سهمیه بندی تعرفه جایگزین گردید. ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا به دنبال اقدامات توافقی برای رسیدگی به ظرفیت مازاد تولید فلزات در اقتصادهای غیر بازاری مانند چین و ترویج تولید فولاد سبزتر بودند. قرار بود این مذاکرات تا سال 2023 حل شود اما متوقف شد. بایدن در یک اعلامیه گفت که دو طرف “پیشرفت قابل توجهی” داشته اند و “به گفتگوهای خود ادامه می دهند.”
از سوی دیگر براساس اعلام انجمن آهن و فولاد چین CISA، تولید فولاد این کشور در سال آینده بین یک تا پنج میلیون تن کاهش خواهد یافت و چین در سال ۲۰۲۴ به علت افزایش تقاضای داخلی صادرات فولاد خود را کاهش خواهد داد که این یک خبر خوب و فرصت مناسب برای صادرکنندگان فولاد کشور است. فولاد ایران در طول دو سال گذشته مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت. از عوارض صادراتی گرفته تا مشکلات مربوط به کمبود برق و گاز و همچنین صادرات. روسیه با دامپینگ قیمتی بخشی از بازار سنتی کشورها را در اختیار گرفت.
همچنین بنابر اعلام رسمی دولت ترکیه، تولید کنندگان و واردکنندگانی که میلگرد بدون برچسب ایمنی و یا نشانه‌های ایمنی در موجودی خود دارند، نمی‌توانند پس از ۱ ژانویه ۲۰۲۴ این موجودی‌ها را بفروشند. این موضوعات باعث شده تا بازار فولاد در سال جدید میلادی با وضعیت متفاوتی کار خود را آغاز کنند. میلگرد ترکیه هم در یک سال گذشته فراز نشیب زیادی داشت و اکنون فولادسازان ترک به دنبال آرامش در بازار هستند. حالا باید دید آیا قوانین جدید می‌تواند راهگشای فولادسازان باشد؟

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors