جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 24 آذر 1402 - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

رشد هیجانی قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد

روز شنبه 18 آذرماه، تقریبا در همه حوزه‌ها، افزایش قیمت ۳۰۰ تا ۷۰۰ تومانی در هر کیلوگرم، ماحصل فعالیت بازار آهن و فولاد بوده که به نظر می‌رسد علت آن، نگرانی‌ها درباره محدودیت گاز مصرفی کارخانجات فولادی است؛ در واقع تولیدکنندگان شمش با پیش بینی افزایش قیمتی که در فصل زمستان برای محصولات فولادی به ویژه آهن اسفنجی رخ می‌دهد، برای خرید این محصول، رقابت بالایی را به ثبت ساندند.  

رشد هیجانی قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت آهن, احتمال افزایش قیمت میلگرد

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از یک میلیون و ۸۳۴ هزار و ۳۲۴ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، یک میلیون و ۹۲ هزار و ۸۸۹ تن یعنی حدود ۶۰ درصد به فروش رفتند. در این راستا، با توجه به اینکه میزان رقابت معاملات در هفته جاری، در روزهای دوشنبه و چهارشنبه بالا بود، قیمت‌ها در بازار آهن نیز روند صعودی پررنگی را در این دو روز داشتند.

در واقع دوشنبه ۲۰ آذر ماه و چهارشنبه ۲۲ آذر به ترتیب حدود ۸۱ درصد و ۷۱ درصد محصول معامله شد که بر همین اساس، افزایش قیمت در بازار آهن آلات رخ داد.

رشد هیجانی قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت آهن, احتمال افزایش قیمت میلگرد

بازار آهن و فولاد در سومین هفته آذر ماه روند حدوداً افزایشی را تجربه کرد. از طرفی، با توجه به اینکه اخیراً اتقاق خاصی در سمت و سوی تقاضای محصول نهایی در بازار داخلی و صادراتی رخ نداده و گزارشات بازار صادراتی عراق به عنوان مهم‌ترین مقصد میلگرد صادراتی ایران نیز از کاهش نرخ صادراتی محصول نهایی حکایت می‌کند؛ روز شنبه تنها با معاملات ۱۰۲ هزار تن آهن اسفنجی، نزدیک به کیلویی ۹۵۰ تومان افزایش قیمت را در این بازار به ثبت رساند.

بر همین اساس، در هفته جاری روند افزایشی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ در واقع قیمت این محصول در روز چهارشنبه نسبت به روز شنبه ۴۱۷ تومان افزایش قیمت داشت.

همچنین نرخ تیرآهن در آخرین روز کاری هفته نسبت به اولین روز، یک هزار و ۱۰۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کرده که رشد قیمتی بیشتری را در مقایسه با سایر محصولات بازار در هفته جاری داشت.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش افزایشی بودند که هر دو محصول در روز چهارشنبه به ترتیب با ۱۵۰ تومان و ۲۵۰ تومان رشد قیمتی در هر کیلوگرم همراه شدند.

بازار پروفیل نیز در هفته جاری همانند سایر محصولات اوضاع به هم ریخته بازار را برای افزایش قیمت مهیا دید و نهایتاً ۸۰۰ تومان نسبت به روز شنبه رشد داشت. تقریبا در تمام زیرمجموعه‌های بازار، مبادی فروش، هیجان‌زده به دنبال جبران ضرر و زیان‌های چند ماه گذشته بودند.

در این راستا، می‌توان گفت روز شنبه ۱۸ آذرماه، تقریبا در همه حوزه‌ها، افزایش قیمت ۳۰۰ تا ۷۰۰ تومانی در هر کیلوگرم، ماحصل فعالیت بازار آهن و فولاد بوده که به نظر می‌رسد علت آن، نگرانی‌ها درباره محدودیت گاز مصرفی واحدهای احیا است؛ در واقع تولیدکنندگان شمش با پیش بینی افزایش قیمتی که در فصل زمستان برای محصولات فولادی به ویژه آهن اسفنجی رخ می‌دهد، برای خرید این محصول، رقابت بالایی را به ثبت ساندند.

همچنین بازار ارز در تمام طول هفته در مدار نوسانی در حال حرکت بود که البته روز سه‌شنبه ۲۱ آذر ماه بیشترین افزایش قیمت را با حدود ۵۰۰ تومان به ثبت رساند و در نهایت آخرین روز هفته در محدوده ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان تثبیت شد.

رشد هیجانی قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت آهن, احتمال افزایش قیمت میلگرد

با توجه به شرایط فعلی، زمانی که پرداخت تسهیلات بانکی قطع و گشایش ال‌سی‌ها متوقف شود، هزینه تامین مالی شرکت‌های تولید تجاری به شدت افزایش پیدا می‌کند. بر همین اساس، قیمت کالاها از جمله فولاد با یک شیب ملایم رشد خواهند کرد که به همین نسبت، قدرت خرید و تقاضای موثر کاهش پیدا خواهد کرد.

در واقع قیمت دلار در هفته جاری با نوسان محدود کاهشی معامله شد و ریزش طلای جهانی و ناترازی طلا در بازار داخلی تاثیر خود را در معاملات دلار گذاشته است. بازار ارز در چند ماه اخیر در روند الاکلنگی گرفتار شده و می‌توان گفت کف کانال ۵۰ هزار تومانی به منطقه مهمی برای سیاست‌گذار تبدیل شده است. از طرفی، به نظر می‌رسد مسئله تورم و نگرانی از رشد نرخ ارز در آینده به عنوان توجیه افزایش قیمت‎ها در بازار آهن شنیده شده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors