جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛

زور دولت به فولادی‌ها غلبه کرد

یک اقتصاددان گفت: کارخانه‌های فولادی در سایر کشورها نیازی به تامین و سرمایه‌گذاری در حوزه آب، برق و گاز ندارند و این موارد را دولت در اختیار آنها قرار می‌دهد.

بهمن آرمان در گفتگو با فولادبان در رابطه با قطعی گاز صنایع فولادی مطرح کرد: تولید فولاد متاثر از آهن اسفنجی است که مصرف گاز زیادی دارد و طبیعتاً بر همین اساس، میزان تولید کاهش پیدا می‌کند. همانطور که در تابستان به علت قطعی برق، کوره‌های قوس الکتریکی نتوانستند با ظرفیت کامل کار کنند، واحدهای احیای مستقیم نیز در زمستان قادر نیستند به طور کامل تولید داشته باشند.

وی در ادامه اضافه کرد: متاسفانه دولت به علت کم کاری‌ها، برخی شرکت‌های فولادی را مجبور کرده سرمایه‌گذاری سنگینی برای تامین آب مورد نیاز خود انجام دهند. در حالی که مصرف آب تنها یکی از شرکت‌ها در سال، حدود ۲۴ میلیون مترمکعب است و گذاشتن چنین باری بر دوش فولادسازان یا تامین هزینه سنگین ساخت نیروگاه برق ۹۳۰ مگاواتی به نوعی دست کردن در جیب صدها هزار سهامدار است.

فعال اقتصادی تصریح کرد: علاوه بر این، طبق دستور دولت به علت کمبود گاز، شرکت‌های فولادی در زمینه استخراج گاز نیز باید سرمایه گذاری کنند. این درحالیست که کارخانه‌های فولادی در سایر کشورها نیازی به تامین و سرمایه‌گذاری در حوزه آب، برق و گاز ندارند و این موارد را دولت در اختیار آنها قرار می‌دهد.

آرمان افزود: بر همین اساس، به نظر می‌رسد این روش، یک ضربه عمدی و مشکوک به فولاد و صنایع استراتژیک دیگر مانند سیمان، کاشی و آلومینیوم است؛ چرا که در زمینه ذخایر انرژی مزیت نسبی نداریم، بلکه مزیت مطلق داریم.

به گفته وی، طبق برآورد محافل بین‌المللی، گاز طبیعی ایران بیشتر از روسیه است و در واقع ایران از نظر داشتن ذخایر انرژی در مقام اول جهان قرار دارد.

این اقتصاددان در پایان خاطرنشان کرد: با چنین ذخایری اگر گاز را حتی به صورت رایگان در اختیار صنایع تولیدی کشور قرار دهیم، می‌توانیم مازاد آن را در زمینه‌های رشد اقتصادی، اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی به کار بگیریم؛ اما متاسفانه توجهی به آن نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors