جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
تحلیل 23 مهر 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 23 مهر؛ دلار وارد کانال 50 هزار تومان شد/ زنگ خطر تورمی برای کشورهای غربی با ادامه تنش در خاورمیانه

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از کاهش اکثر قیمت های مقاطع فولادی حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 23 مهر؛ دلار وارد کانال 50 هزار تومان شد/ زنگ خطر تورمی برای کشورهای غربی با ادامه تنش در خاورمیانه تحلیل آهن, تیرآهن, فولاد, کاهش قیمت آهن امروز

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با کاهش نرخ همراه بود و وارد کانال 50 هزار تومان شد. هر دلار آمریکا در معاملات امروز 50 هزار و 900 تومان قیمت خورد که کاهش حدود 500 تومانی را نسبت به پایان معاملات روز گذشته نشان می‌دهد. این موضوع باعث کاهش قیمت در بازار میلگرد شده است. همچنین نرخ نبشی و ناودانی هم در بازار کاهش قیمت را تجربه کردند و تیرآهن نیز همین مسیر را طی کرد. در بازار پروفیل اما شاهد ثبات نرخ بودیم. این موضوع نشان می‌دهد کاهش نرخ ارز بر سایر مقاطع فولادی تاثیر زیادی داشته است.

معاملات بورس کالای ایران نیز نشان می‌دهد 20 هزار تن آهن اسفنجی که قرار بود عرضه شود به همین میزان تقاضا ثبت شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی مقاطع از تقاضای بیشتری برخوردارند.

در بازار جهانی نیز نگرانی در مورد ادامه جنگ روسیه – اوکراین و فلسطین – رژیم صهیونیستی وجود دارد. نگرانی در بازار فولاد نیز نسبت به روزهای گذشته تقویت شده است. اسرائیل وابسته به واردات فولاد است و بیش از 2 میلیون تن محصولات فولادی تمام شده را خریداری می کند. صادرکننده اصلی به اسرائیل، کشورهای ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی و چین، روسیه، اسپانیا و غیره تا حد کمی است. تاکنون هیچ تاثیری بر تجارت فولاد بین اسرائیل و این کشورها نداشته است. گفته می شود، به احتمال زیاد این مورد تحت تاثیر قرار نمی گیرد مگر اینکه لجستیک به شدت آسیب ببیند. اگر چند کشور عربی تولیدکننده و صادرکننده فولاد مانند مصر و الجزایر در این جنگ مشترک شوند، این معادله ممکن است متعاقباً تغییر کند. آنچه این بخش از درگیری های جاری را مملو از هشدار می کند این است که بیش از 30 درصد از تولید جهانی نفت خام در خاورمیانه متمرکز شده است.

سازمان های جهانی نگران تأثیر احتمالی، این درگیری ها بر قیمت نفت خام و انرژی هستند. آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام کرد، مناقشه خاورمیانه مملو از عدم قطعیت است و رویدادها به سرعت در حال توسعه هستند. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین خاطرنشان کرد که خاورمیانه بیش از یک سوم تجارت جهانی نفت از طریق دریا را به خود اختصاص می‌دهد و درگیری اسرائیل و حماس نگرانی‌ها مبنی بر تحت تأثیر قرار گرفتن تولید انرژی منطقه‌ای را تشدید کرده است.

همچنین، بر اساس داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در شش ماهه نخست سال جاری، صادرات تمام شده فولاد ایران به ۱.۵۳ میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل ۸ درصد رشد داشته است. ایران عمدتاً به چند کشور آسیای جنوب شرقی صادرات دارد و این جریان تجاری ممکن است بدون اختلال باقی بماند. با این حال، اگر چند کشور عربی تولیدکننده و صادرکننده فولاد مانند مصر و الجزایر در جنگ مشارکت کنند، این معادله ممکن است متعاقباً تغییر کند. در چنین شرایطی، تأثیرات زیادی بر قیمت انرژی و تجارت فولاد خواهد داشت. افزایش قیمت نفت و انرژی به ناچار هزینه‌های کالاها و خدمات را افزایش می‌دهد و منجر به تورم گسترده می شود.

صندوق بین‌المللی پول قبلاً زنگ خطر را به صدا درآورده است که جنگ اسرائیل و حماس می‌تواند تورم را تحریک و رشد جهانی را در صورت تبدیل به درگیری گسترده‌تر که باعث افزایش قابل توجه قیمت نفت شود، مختل کند. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت منجر به افزایش ۰.۴ درصدی تورم در سال بعد می‌شود. بر اساس این سناریو، تولید جهانی ۰.۱۵ درصد کاهش می‌یابد. این به یک محیط تورم‌زا کمک و بانک‌های مرکزی را به چالش می‌کشد. فشارهای تورمی بیشتر در نهایت تأثیر منفی بر همه کالاها از جمله فولاد خواهد داشت، زیرا مصرف کنندگان نهایی شاهد کاهش اجتناب ناپذیر مصرف هستند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می‌دهد، در بازار میلگرد یک شرکت ها قیمت محصولات خود را 850 تومان کاهش داد و باقی شرکت ها قیمت هارا ثابت گزارش دادند.

در بازار نبشی قیمت ها 350 تا 450 تومان کاهش داشت و در بخش ناودانی قیمت ها با 350 تومان افت اعلام شدند.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش کیلویی 183 تا 458 تومان کاهش داشته و قیمت محصولات در بخش شاخه ای ثابت اعلام شد.

در بازار پروفیل،شرکت ها قیمت محصول خود بدون داشتن تغییر اعلام کردند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors