جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 20 مهر 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

ایران توانایی تبدیل شدن به هاب گازی منطقه را دارد

در حال حاضر با توجه به چالش‌ها و محدودیت‌های روسیه برای صادرات گاز، شرایط مناسبی برای ایران به‌وجود آمده است که خود را به هاب گازی منطقه تبدیل کند.

ایران توانایی تبدیل شدن به هاب گازی منطقه را دارد اخبار

به گزارش فولادبان، با توجه به اینکه ایران دومین دارنده منابع گازی در جهان محسوب می‌شود، در اسناد بالادستی کشور به ضرورت ایفای نقش در عرصه تجارت گاز تاکید شده است. در سند چشم انداز صنعت نفت در سال ۱۴۰۴، کسب ۸ الی ۱۰ درصدی از سهم تجارت گاز در جهان، یکی از اهداف مهمی است که مورد توجه قرار گرفته و برای دستیابی به این هدف باید از بازار‌های صادراتی گاز استفاده کرد.

از طرفی، بازار منطقه، اروپا و شرق، سه بازار اصلی گازی برای ایران است و بازار منطقه از لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی اولویت بیشتری دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، در کشور‌های مجاور ظرفیت خوبی برای صادرات وجود دارد. علاوه بر این، ایران می‌تواند از ظرفیت خرید و فروش گاز نیز استفاده کند و به هاب گازی منطقه تبدیل شود. در واقع خرید گاز از روسیه و فروش آن به کشور‌های دیگر در میزان صادرات خالص کشور تاثیری ندارد؛ اما تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه اثرات مثبت سیاسی و اقتصادی در پی خواهد داشت.

عمده کشور‌های اطراف ایران مانند ترکیه و عراق وارد کنندگان گاز از ایران هستند. به عنوان مثال، ترکیه ۱۰ میلیارد متر مکعب از گاز مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند و در مقابل، روسیه، قطر و ترکمنستان که در مجاورت با ایران هستند، جزو سه دارندگان بزرگ گاز در جهان محسوب می‌شوند.

در حال حاضر، به علت چالش‌های ایجاد شده بین اوکراین و روسیه و در نتیجه کاهش صادرات گاز توسط روسیه به اروپا، این کشور با مازاد گاز روبه‌رو شده و ترکمنستان نیز به دلیل اجرای طرح‌های توسعه‌ای و محدودیت برای صادرات گاز خود در حال حاضر نیازمند بازار برای صادرات گاز خود است. با توجه به این وضعیت، ایران می‌تواند از شرایط موجود بهره ببرد و با خرید گاز از دارندگان این انرژی و فروش آن به واردکنندگان، موقعیت سیاسی و تجاری خود را ارتقا داده و به هاب گازی منطقه تبدیل شود.

بنابراین، ایران با واردات گاز از روسیه، ترکمنستان و قطر می‌تواند در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز را از تامین کنندگان بگیرد و به کشور‌های وارد کننده از جمله عراق، ترکیه، سوریه و لبنان بفروشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors