در گفتگوی کارشناس فولادی با فولادبان مطرح شد؛

بررسی افت و خیز تولید فولاد در تابستان/ خروج مسکن از رکود به فولاد جان تازه ای خواهد بخشید

یک کارشناس فولادی گفت: در 4 ماهه ابتدای امسال برق رسانی به فولادسازان نسبت به سال گذشته در روند بهتری قرار داشت به گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 حدود 9 درصد رشد تولید داشتیم اما در مردادماه به مراتب شرایط سخت‌تر شد.

علی اسکینی در گفتگو با فولادبان با اشاره به وضعیت تولید فولاد در تابستان امسال، اظهار کرد: در 4 ماهه ابتدای سال‌جاری برق رسانی به فولادسازان نسبت به سال گذشته در روند بهتری قرار داشت به گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 حدود 9 درصد رشد تولید داشتیم اما در مردادماه به مراتب شرایط سخت‌تر شد.

وی گفت: بررسی آمارها نشان می‌دهد در مردادماه سال گذشته تقریبا یک میلیون تن در بورس کالا عرضه داشتیم، این در حالی است که در مردادماه سال جاری تنها 850 هزار تن محصول عرضه شده است. بر همین اساس، می‌توان گفت تولید فولادسازان ایرانی تا حدودی در روند نزولی قرار گرفت که مهم‌ترین دلیل آن، چالش‌های تامین انرژی است.

به گفته کارشناس صنعت فولاد، دولت و سیاست گذاران اولین جایی که برای صرفه جویی انرژی در نظر می‌گیرند، صنایع است و همین عملکرد باعث می‌شود تولیدکننده بیشتر اوقات تحت فشار قرار گیرد.

وی با اشاره به موضوع کمبود نقدینگی در فولادسازان مطرح کرد: بازار فولاد ایران شهریور ماه 1402 را با مشکل کمبود تقاضا و افزایش کلی قیمت‌ها در مورد اکثر مقاطع فولادی به پایان رساند. در این میان، مساله کمبود نقدینگی مقوله دیگری است که بازار را آزار می‌دهد. از هفته سوم شهریور ماه، تولیدکنندگان شمش به ظرفیت تولید خود بازگشتند و برخی پیش بینی و انتظار کاهش قیمت‌ها را داشتند.

اسکینی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین کارخانه‌هایی که شمش و میلگردشان را در بورس نمی فروشند، محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند. از طرفی، کارخانه‌های دولتی نمی‌توانند محصولات خود را خارج از بورس عرضه کنند که این شرایط، مشکلات نقدینگی را در بازار به همراه دارد، بنابراین رونق بازار فولاد ایران و رهایی این صنعت از رکود در صورتی احتمال دارد که برنامه‌ریزی‌های اصولی و استاندارد برای صادرات مقاطع فولادی صورت گیرد و بخش ساخت و ساز مسکن و ساختمان از حالت رکود خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *