رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم خبر داد:

آغاز تحقیقات در ۳۰ منطقه قم برای کشف معادن باارزش

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به اینکه اکتشاف معادن باارزش بالا از اولویت‌های استان است، گفت: اکنون ۳۰ محدوده فلزی در استان در حال تحقیقات میدانی و اکتشاف قرار دارد.

به گزارش فولادبان، علی‌اکبر ابدالی اظهار داشت: در حوزه صدور پروانه چند نوع مجوز وجود دارد از جمله صدور پروانه برای شروع فعالیت و اکتشاف، بعد از اینکه کشف نتیجه داد گواهی کشف صادر می‌شود و اگر کاشف کار‌های اداری را پیگیری کرد پروانه بهره‌برداری معدنی صادر می‌شود، همچنین مجوز برداشت نیز از جمله پروانه‌های صادر شده است که حجم و زمان آن محدود است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: کل معادن استان قم که پروانه بهره‌برداری معدن برای آن‌ها صادرشده است ۱۹۵ معدن است، از این تعداد ۱۱۱ معدن فعال، ۶ معدن غیر‌فعال با مجوز تعطیلی، ۷ معدن غیر‌فعال بدون مجوز تعطیلی و ۱۲ معدن غیر‌فعال که غیرفعالی این معادن از نظر سازمان توجیه ندارد و برای سلب صلاحیت به شورای معادن استان و کشور ارسال شده است، در مجموع ۲۵ معدن غیر‌فعال داریم.

ابدالی افزود: پیمانکاران ۲۲ معدن استان قم هم قبلاً سلب صلاحیت شدند و به مزایده گذاشته شده و برنده مزایده دارد و تغییر مالکیت صورت‌گرفته است همچنین ۳۷ معدن فاقد بهره‌بردار وجود دارد که قبلاً فعال بوده؛ اما بهره‌بردار سلب صلاحیت شده آماده مزایده است که ۳۰ معدن قابل‌واگذاری است و ۷ معدن هم از نظر سازمان صمت قابل‌واگذاری به بهره‌بردار جدید نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در پاسخ به این سؤال که در طول سال چند مجوز اکتشاف معدن در قم صادر می‌شود؟ اظهارداشت: به جهت محدودیت‌های که در جغرافیای استان قم وجود دارد منابع طبیعی سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال می‌کند در صدور پروانه اکتشافات با محدودیت‌هایی مواجه هستیم در سال گذشته تنها ۵ مجوز صدور اکتشاف معدن جدید صادر شده است، البته امسال با رایزنی‌های که صورت‌گرفته این عدد بیشتر می‌شود و چندبرابر خواهد شد.

وی عنوان داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت قم یک سیاست کلی دارد و تلاش می‌کند به سمت اکتشاف معادن باارزش بالا حرکت کند از جمله معادن فلزی مانند سنگ‌آهن، مس، طلا، سرب و روی که ارزش‌افزوده بالایی دارند.

ابدالی خاطرنشان کرد: از سال گذشته روی اکتشاف معادن باارزش تمرکز کرده و با مدیران در سطح ملی و استانی جلساتی را برگزار کردیم، ضمن اینکه در این زمینه سه سازمان ملی استان شرکت ملی مس، سازمان زمین‌شناسی کشور و سازمان گسترش، توسعه و نوسازی معادن نیز پای‌کار آمدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در پاسخ به این پرسش که چه نوع معادنی در قم وجود دارند؟ بیان داشت: انواع معادن مختلف از جمله سنگ‌آهن، سنگ گچ، خاک‌های صنعتی، منگنز، سرب و روی و مس در استان قم وجود دارد که امیدوار هستیم این معادن فلزی استان افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *