جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 23 مرداد 1402 - 10 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 23 مرداد؛ آینده فولاد جهانی به کدام سمت می‌رود/ سایه تحرکات سیاسی بر ثبات نرخ ارز

تازه ترین گزارش از بازار فولاد در روز دوشنبه از سایه تحرکات سیاسی بر ثبات نرخ ارز حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 23 مرداد؛ آینده فولاد جهانی به کدام سمت می‌رود/ سایه تحرکات سیاسی بر ثبات نرخ ارز اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران آینده بازار فولاد

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ دلار امروز در بازار غیر رسمی 49 هزار و 350 تومان قیمت خورد که این نرخ نسبت به روز گذشته افزایش جزئی نشان می دهد. البته ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار ارز در بازار فولاد هم تاثیر داشت و نوسانات در این بازار را به حداقل رساند.

در همین حال، به نظر می‌رسد تحرکات سیاسی دولت بر اقتصاد تاثیر مستقیم گذاشته و بازار ارز روزهای آرامی را طی می‌کند. همچنین سفر احتمالی رئیس جمهور به عربستان سعودی باعث تثبیت نرخ ارز در بازار خواهد شد.

از سوی دیگر، هفته گذشته میلادی واردات سنگ آهن چین با نوسانات زیادی همراه بود و با افزایش حدود دو دلاری به 105 دلار رسید اما دوباره به همان نرخ پایه بازگشت. عرضه سنگ آهن ممکن است در نیمه دوم سال افزایش یابد، زیرا تولید چهار شرکت معدنی برتر جهان تاکنون در سال جاری افزایش یافته و صادرات از کشورهایی مانند هند، ایران و کانادا نیز افزایش یافته است.

البته نوسان در بازار جهانی معطوف به کشور چین نبود بلکه در ترکیه نیز شاهد نوسان قیمت قراضه بودیم. طی هفته گذشته میلادی قیمت قراضه وارداتی ترکیه 357 دلار در هر تن رسید. آنطور که بررسی‌ها نشان می‌‌دهد، نرخ معاملاتی قراضه در اروپا باعث نوسان در این بازار شده است.

در بازار بیلت نیز شاهد تغییراتی بودیم به طوری که بیلت صادراتی فوب دریای سیاه تا 9 دلار افزایش یافت و به 440 دلار در هر تن رسید. همچنین در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی ۲ دلار افت داشت و ۵۴۰دلار در هر تن فوب ثبت شد.

در میان کشورهای منطقه، ایران با وجود محدودیت‌های فراوان اخیراً رشد کرده و به هفتمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر ظرفیت فولادسازی درست پس از کره جنوبی، تبدیل شده است. ظرفیت در ایران در شش سال گذشته ۲۵ میلیون تن متریک افزایش یافته و به ۶۲.۸ میلیون تن متریک رسیده است.

در عین حال، شکاف بین ظرفیت جهانی فولادسازی و تولید فولاد خام از ۵۱۲.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۶۲۷.۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت که نشان‌دهنده ضعف مجدد در تقاضا و تولید فولاد جهان، در بحبوحه رشد مداوم ظرفیت است. نرخ بهره برداری از ظرفیت جهانی نیز در سال ۲۰۲۲ با ۴.۴ واحد درصد کاهش به ۷۴.۵ درصد تحت تأثیر هزینه های بالای انرژی که منجر به توقف تولید در بسیاری از کشورهای تولیدکننده فولاد شد، رسید. این موضوع نشان می دهد که نرخ بهره برداری و کاهش آن با یک صنعت فولادی پایدار و اقتصادی سازگار نیست.

به هر حال، به نظر می‌رسد اقتصاد فولاد اکنون از صرفه اقتصادی فاصله گرفته است اما در شش ماه دوم سال میلادی وضعیت این بازار بهبود خواهد یافت.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد

در همین حال، در بازار میلگرد قیمت محصولات شرکت ها با 100 تومان افزایش اعلام شده است.

علاوه بر این، در بازار ناودانی قیمت همه شرکت با ثبات همراه بود است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی تا این لحظه قیمت محصولات 90 تا 183 تومان کاهش داشته است، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت 90 تا 183 هزار تومان کاهش و داشته است.

در بازار پروفیل شاهد رشد 100 تومانی قیمت ها هستیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors