جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 مرداد 1402 - 10 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
یک کارشناس در گفتگو با فولادبان عنوان کرد:

افزایش عوارض صادراتی فولاد؛ عاملی بازدارنده در مسیر توسعه

یک کارشناس فولادی گفت: فولادسازان با درک شرایط و برای عبور از بحران با کاهش تولید و تحمل زیان سنگین، دولت را یاری می‌کنند اما متاسفانه در مقابل، شاهد افزایش دو برابری نرخ گاز فولادسازان و عوارض صادراتی محصولات فولادی هستیم. 

افزایش عوارض صادراتی فولاد؛ عاملی بازدارنده در مسیر توسعه اخبار اخبار صادرات فولاد, صنعت فولاد, مشکلات صنعت فولاد

سجاد محمدی در گفتگو با فولادبان در خصوص تأثیر افزایش عوارض صادراتی مواد خام و نیمه خام فولادی در صنعت فولاد بیان کرد: در حالی که سهم مصرف گاز طبیعی در کل زنجیره آهن و فولاد از معدن تا محصول نهایی کمتر از ۵ درصد مصرف کل کشور است، با سرد شدن هوا در فصل زمستان و کمبود گاز، در اولین قدم نسبت به اعمال محدودیت یا قطع کامل گاز صنایع فولاد اقدام می‌شود.

وی گفت: همین محدودیت‌ها را در فصل تابستان با گرم شدن هوا و کمبود برق برای فولادسازان اعمال می‌کنند. در این راستا، فولادسازان با درک شرایط و برای عبور از بحران با کاهش تولید و تحمل زیان سنگین، دولت را یاری می‌کنند اما متاسفانه در مقابل شاهد افزایش دو برابری نرخ گاز فولادسازان و عوارض صادراتی محصولات فولادی هستیم.

این کارشناس فولادی معتقد است که با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد، افزایش عوارض صادراتی مواد خام و نیمه خام عاملی بازدارنده در مسیر توسعه صادرات فولاد محسوب می‌شود.

محمدی با اشاره به وضعیت سایر کشورها در حوزه صادراتی، اظهار داشت: چین در حالی که ظرفیت‌های ساخت و ساز در داخل را از دست داده، در مسیر توسعه صادرات قرار گرفته است. همچنین جنگ روسیه و اوکراین جریان متفاوتی را در بازار جهانی فولاد زده و در چنین اوضاعی افزایش عوارض صادرات فولاد پیامدهای منفی برای کشور به بار خواهد آورد.

وی با مثالی عنوان کرد: به طور مثال، ابتدا تنها نیم ‌درصد عوارض بر صادرات شمش فولادی وضع شده بود، حالا جای تعجب دارد در شرایطی که صنعت فولاد کشور در تلاش برای توسعه ظرفیت تولید و صادرات است و برنامه تصاحب بازارهای جهانی را دارد، دولت عوارض صادرات شمش را تا چهار برابر افزایش می‌دهد.

این کارشناس صنعت فولاد در پایان تصریح کرد: همچنین جنگ روسیه و اوکراین موجی از تحریم‌ها را علیه روسیه در پی داشت که البته همچنان ادامه دارد و تولید و بازار آهن کشور اوکراین را به ‌عنوان یک تولیدکننده و تأمین‌کننده با رکود مواجه کرده است. در نتیجه انتظار می‌رفت که جنگ روسیه و اوکراین، موجب افزایش قیمت و تقاضا در سایر کشورهای تولیدکننده شود اما با اختصاص تخفیف‌های چشمگیر روسیه بر فولاد خود، دوباره در بحبوحه جنگ به صدر صادرکنندگان فولاد بازگشت و بازار صادرات ایران را به حاشیه کشاند.

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors