فولادبان گزارش می دهد:

ترزیق خون تازه به پروژه‌های ارزآور ملی فولادی/ دستورالعمل اجرايی عرضه اوراق مرابحه ارزی چیست؟

به گزارش خبرنگار فولادبان، بانک مرکزی اخیرا در راستای تأمین مالی برای تکمیل پروژه‌های ارزآور ملی به ویژه فولادی «دستورالعمل اجرايی عرضه اوراق مرابحه ارزی» را در بخشنامه ای به شبکه بانکی ابلاغ کرده است؛ دستورالعملی که اگر درست اجرا شود، می تواند خون تازه ای به این صنعت ترزیق کند.

این بانک با هدف تقویت تشکیل سرمایه ثابت و تامین منابع ارزی برای تکمیل پروژه‌های ارزآور ملی، نسبت به صدور مجوز عرضه اوراق مرابحه ارزی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران به منظور اجرا و یا تکمیل طرح‌های سودآور اقتصادی و صنعتی بخش خصوصی در داخل کشور اقدام می کند.

براساس این دستورالعمل، اوراق مرابحه ارزی، اوراق بهادار ارزی است که نشان‌دهنده مالکیت مشاع دارنده آن در دارايی مالی یا دینی است که براساس قرارداد مرابحه حاصل شده و دارنده اوراق، مالک و طلبکار آن دین است و عرضه این اوراق صرفاً توسط ناشر با مجوز کمیسیون ارز بانک مرکزی مجاز است.

همچنین سقف مبلغ عرضه اوراق مرابحه ارزی برای هر طرح ۲۰۰ میلیون یورو است که این سقف با صلاحدید و اخذ مجوز کمیسیون ارز قابل افزایش به مبالغ بالاتر است.

البته خرید اوراق از محل منابع ارزی مشمول رفع تعهد ارزی صادراتی ممنوع بوده و سررسید اوراق حداقل یک و حداکثر ۴ سال و سود سالیانه برای اوراق یورویی یکساله حداکثر ۵ درصد،  اوراق دوساله حداکثر ۵٫۲۵ درصد، اوراق سه ساله و چهارساله حداکثر ۵٫۵ درصد تعیین شده و پرداخت سود در مواعد یکساله صورت خواهد پذیرفت.

تازه ترین گزاش‌ها نشان می دهد درخواست انتشار این اوراق برای تامین مالی چندین پروژه انجام شده و مراحل مربوطه در دست اقدام است. به هر حال، باید منتظر ماند و دید آیا این ابراز تامین مالی دولت می تواند پروژه های ارز آور فولادی را به حرکت درآورد و خون تازه ای در صنعت دیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *