گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 24 تیر/ تحریک تقاضای داخلی فولاد در دستور کار

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد در روز شنبه نشان می دهد کشورها به دنبال تحریک تقاضای داخلی فولاد هستند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ دلار امروز در بازار غیر رسمی با نرخ 49 هزار و 350 تومان معامله شد که این نرخ نسبت به هفته گذشته افزایش جزئی نشان می‌دهد. نکته قابل توجه اینجاست که کانال‌های عرضه قیمت دو روزی است که از ارائه قیمت خودداری کردند و این موضوع در روند آرام سازی بازار کمک شایانی کرده است.

بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده برای سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی اقدامات ویژه‌ای در نظر دارد که مهمترین آن تسهیلات با نرخ پایین‌تر از نرخ مصوب است اما شبکه بانکی می‌گوید نرخ تسهیلات همان 23 درصد است که این رقم برای فعالان اقتصادی رقم بالایی محسوب می‌شود.

در عین حال، اکنون واحدهای تولیدی از جمله فولاد با مشکل تامین مالی و کمبود برق مواجه هستند و با شکسته شدن رکورد شبانه مصرف برق مشکلات واحدهای صنعتی بیش از پیش شده است. البته فولاد ترکیه و روسیه نیز با مشکل تامین مالی روبه‌رو شده‌اند. ترک‌ها با معضل تورم دست و پنجه نرم می‌کنند و روس‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های ناشی از جنگ به دنبال توسعه بازارهای صادراتی خود است. از این رو رقابت در این منطقه بیش از سایر کشورهاست.

از سوی دیگر، شاهد این موضوع هستیم که افزایش 31 درصدی صادرات چین اتفاق افتاده است. اطلاعات گمرک چین نشان می‌دهد صادرات فولاد رشد زیادی داشته  است.  جنگ روسیه و اوکراین صادرات فولاد از این دو کشور را در نیمه اول سال مختل کرد، بنابراین صادرکنندگان چینی این فرصت را پیدا کردند که فولاد بیشتری را به بازار بین ‌المللی بفروشند.

به نظر می رسد توسعه بازارهای صادراتی بیش از اینکه به واقعیت نزدیک باشد، دور از ذهن خواهد بود؛ به این دلیل که بازارهای صادراتی از کالا اشباع است. در ایران طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد و در ترکیه نیز مشوق‌هایی برای ساخت و ساز در حال تدوین است. روسیه نیز فعلا سرمایه گذاری در بخش عمرانی ندارد و هزینه‌های جنگ را کنترل می‌کند. با این تفاسیر، باید توجه داشت بهترین و نزدیک ترین روش تحریک تقاضای داخلی است. از آنجایی هم که اکنون ایران و روسیه مشکل سیاسی پیدا کرده‌اند، احتمال بازگشت برجام تقویت شده است. البته این یک گمانه زنی سیاسی است و بازارها چنین چشم اندازی را مخابره نمی‌کنند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز در بازار میلگرد کاهش قیمت 800 تومانی یک شرکت را داشتیم.

علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات شرکت ها ثابت اعلام شده است ، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای قیمت ها با ثبات مشاهده می‌شوند.

در بازار پروفیل شاهد کاهش 500 تومانی قیمت یک شرکت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *