جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 17 اردیبهشت 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن ‌یکشنبه 17 اردیبهشت؛ دلار سرعت کم کرد/ رکود در بازار جهانی فولاد فراگیر شد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار فولاد نشان می دهد: رکود در بازار جهانی فولاد فراگیر شده است.

تحلیل روزانه بازار آهن ‌یکشنبه 17 اردیبهشت؛ دلار سرعت کم کرد/ رکود در بازار جهانی فولاد فراگیر شد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز در کانال 52 هزار تومان در بازار معامله شد که این نرخ نسبت به روز گذشته کاهش بیش از یکهزار تومانی را نشان می‌دهد. این کاهش قیمت در بازار فولاد هم تاثیر داشته و برخی قیمت‌ها را افزایش و برخی دیگر را کاهش داده است.

در همین حال، ایران به دنبال یک بازار مطلوب برای عرضه محصولات فولادی خود است تا هم بتواند از رکود خارج شود و هم گردش مالی خود را تامین کند اما رقابت در کشورهای همسایه ایران آنقدر زیاد است که قیمت محصولات نه تنها روند نزولی داشته بلکه تقاضا نیز کاهش یافته است. البته تحلیلگران بر این باورند تقاضای فولاد تا یک ماه دیگر آنقدر زیاد می‌شود که شاید عرضه کنندگان را به یک چالش شیرین بکشد اما از آنجایی که عرضه کنندگان در یک فشار رقابتی هستند بعید است تغییر نرخ به صورت چشمگیر اتفاق بیفتد.

از سوی دیگر، تقاضا در بخشی از زنجیره فولاد کاهش یافته است به طوری که  اکنون شاهد کاهش قیمت سنگ آهن هستیم. در این راستا، اکنون بهای جهانی سنگ آهن 62 درصد در آخرین معاملات صورت گرفته در ارتباط با چشم انداز نه چندان مطلوب تقاضای چین به کف 6 ماهه خود افت پیدا کرد.

همچنین معاملات فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن در بورس کالای دالیان با رشد 2.2 درصدی نسبت به قیمت توافقی روز قبل 714 یوان انجام شدند، ضمن اینکه معاملات ماه می در بورس سنگاپور با افت 2.18 دلاری قیمت به ازای هر تن در مقایسه با قیمت توافقی قبل (101.28 دلار به ازای هر تن) انجام شدند. علاوه بر این، بیشتر قیمت معاملات سوآپ سنگ آهن نیز کاهشی گزارش شد.

با این حال، بسیاری از فولادسازان چین می گویند که با پایین بودن حاشیه سود فولادسازی، دست به تعمیر و نگه داری واحدهای خود خواهند زد. همچنین قیمت بیلت آسیایی علیرغم بازگشت بازاریان از تعطیلات روز کارگر با کاهش قیمت و تقاضا مواجه شد. البته قیمت‌های پیشنهادی  فیلیپین برای بیلت با گرید5SP کمتر از 530 دلار به ازای هر تن سی اف ار شنیده شد در حالی که قیمت مانیل برای بیلت با گرید،3SP در محدوده 520 دلار به ازای هر تن سی اف ار بود.

علاوه بر این، قیمت‌های پیشنهادی تایلند برای بیلت ایرانی 530 دلار به ازای هر تن شنیده شده بود اما معاملات در محدوده 500 دلار به ازای هر تن سی اف ار انجام شد. هزینه حمل بار از جنوب ایران به آسیا 40 تا45 دلار به ازای هر تن تخمین زده شد. با وجود کاهش قیمت در این محصول، افزایش قابل توجهی در فروش بیلت مشاهده نشده است. داده ها نشان می دهد که تقاضا از سوی 247 کارخانه فولاد تحت بررسی با کاهش 1.3 درصدی هفتگی به 2.41 میلیون تن نزول داشته است. نرخ سنگ اهن با کاهش 0.7 درصدی به 103 دلار در تن رسیده که پاینن ترین میزان از نوامبر 2022 است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در شش شرکت از ۵۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده میشود .

نرخ محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها نوسان قیمت مشاهده شده است و در دو شرکت ۳۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده شده است و در دو شرکت از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشته اند.

در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را با ۶۰۰ تومان افزایش اعلام کرد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از ۱۰۰ تا ۳۵۰ تومان افزایش قیمت مشاهده می‌شود.

در همین حال،در بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد افزایش قیمت بودیم و در چهار شرکت از ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ افزایش قیمت مشاهده شده است .

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors