یک کارشناس صنعت فولاد به فولادبان عنوان کرد:

کارنامه درخشان بخش معدن در ارزآوری/ در افق 1404 به 662 میلیون استخراج از معادن نیازمندیم

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: در سنوات اخیر بیش از ۱۰۰ مورد چالش در حوزه معدن و صنایع معدنی شناسایی شده که فضای کسب و کار و سرمایه گذاری این حوزه را بسیار نامطلوب کرده است.

علی یاری در گفتگو با فولادبان به تشریح وضعیت معادن پرداخت و گفت: از نظر اکتشاف و ذخایر تا پایان سال 1401 بیش از 60 میلیون تن مواد معدنی در کشور بوده که 3 درصد از سهم ذخایر جهان است.

وی افزود: از نظر تولید و استخراج در سال 1401 نزدیک به 600 میلیون تن ماده معدنی در کشور استخراج شده است که برآورد می‌شود براساس برنامه راهبردی وزارت صمت به 662 میلیون تن در سال 1404 افزایش می یابد.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: همچنین در بحث اشتغال در سال 1401 حدود 780 هزار نفر در زنجیره‌ی معدن و صنایع معدنی مشغول به کار بوده اند.

علی یاری با تاکید بر اینکه براساس آخرین گزارش سهم معدن از تولید ناخالص داخلی۵.۳ درصد در سال ۱۳۹۸ بوده است، اظهارداشت: این سهم به شرط تحقق اهداف برنامه راهبردی وزارت صمت در افق ۱۴۰۴ به ۸.۴۱ درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، ارزآوری بخش معدن در سال 1401 با احتساب سهم ۳.۵ میلیارد دلاری واردات و ۱۱.۸ میلیارد دلاری صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی تراز مثبت ۸.۴ میلیارد دلاری در کارنامه‌ درخشان بخش معدن ثبت شده است که این میزان به شرط تحقق برنامه راهبردی به ۲۰ میلیارد دلار در افق ۱۴۰۴ ارتقا می یابد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *