گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 30 فروردین؛ تغییر کانال نوسان دلار/ فولاد از خواب رکود بیدار شد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد از تغییر کانال نوسان دلار و بیدار شدن فولاد از خواب رکود حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با نرخ 51 هزار تومان در بازار معامله شد که نسبت به دیروز افزایش نشان می‌‌دهد. نوسان دلار که قبلا در کانال‌های 49 و 50 هزار تومان قرار داشت، امروز به 50 و 51 هزار تومان رسید و چندین بار 51 هزار تومان شد و دوباره به عقب بازگشت اما آخرین نرخی که در بازار معامله شد، 50 هزار و 800 تومان است. این نوسان قیمت، بازار فولاد را که مدت زیادی در ثبات قرار داده بود، اکنون در مسیر افزایش قرار داده است.

با این حال، در بازار جهانی مقاطع فولادی پرتقاضا ثابت بوده‌اند و بدون تغییر به کار خود پایان دادند. در این راستا، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت 535 دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران تغییری نداشت و با نرخ میانگین 551 دلار و 50 سنت مبادله شد. بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ 560 دلار به ازای هر تن مبادله شد و اسلب صادراتی این منطقه هم بدون تغییر، به قیمت 587 دلار و 50 سنت در هر تن به فروش رسید.

به نظر می‌رسد تعطیلات عید فطر در برخی کشورها مانند ایران، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه تاثیر گذاشته و رکود را به دنبال داشته است. تحلیلگران بر این باورند تعطیلی کارخانه‌های فولادی ترکیه در بازارهای قراضه دریایی به دلیل در پیش بودن تعطیلات عید سعید فطر و نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مربوط می شود. به عبارت دیگر، این عوامل تاثیر چشم‌گیری بر بازار فولاد کشور گذاشته‌اند.

براساس گفته فعالان بازار، فولادسازان ترکیه در حال حاضر با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو هستند. برهمین اساس، فعالیت بازارهای فولادی این کشور در طول ماه مبارک رمضان که در تاریخ ۲۱ آوریل ( یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) با عید فطر اتمام می‌یابد، محدود گزارش شده بود. علاوه بر این، انتخابات پیش‌رو نیز باعث عدم ثبات اقتصادی شده و همین موضوع دلیل دیگری برای کمبود معاملات بازار ترکیه است.

در همین حال، به نظر می‌رسد پس از پایان ماه رمضان بازار فولاد وارد مسیر جدیدی خواهد شد که هم عرضه آن تغییر خواهد داشت و هم در بخش تقاضا شاهد پوست اندازی هستیم، ضمن اینکه کشور چین نیز محدودیت های کرونایی خود را تغییر داده و این موضوع باعث افزایش مصرف مواد اولیه فولاد شده که در کنار سیاست های مسکنی چین می‌تواند به تحریک عرضه و تقاضای فولاد منجر شود.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز چهارشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در سه شرکت از 300 تا 2400 تومان افزایش قیمت مشاهده میشود .

نرخ محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها ثابت مشاهده شده است و در سه شرکت از 300 تا 900 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است.

علاوه بر این، در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از 100 تا 350 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می‌شود.

در همین حال، در بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در یک شرکت 500 تومان کاهش پیدا کرد .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *