گزارش فولادبان از شماره جدید نشریه متال بولتن؛

احیای بازار صادارت کویل ورق گرم و اسلب در روسیه+دلایل

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از احیای بازار صادارت کویل ورق گرم و اسلب در روسیه به دنبال افزایش تقاضا در بازار ترکیه حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، در یک هفته اخیر به دنبال افزایش تقاضا در ترکیه، بازار صادارت کویل ورق گرم و اسلب در روسیه رونق گرفت.

ارزیابی فست‌مارکتز نشان می دهد: شاخص قیمت کویل ورق گرم، صادارت، فوب دریای سیاه، CIS در بازه 770 تا 790 دلار به ازای هر تن بود که این بازه قیمتی حاکی از افزایش 50 دلاری به ازای هر تن نسبت به هفته گذشته است. این محصول در هفته قبل در بازه 720 تا 740 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

با توجه به اینکه تولیدکننده داخلی ترکیه، مجموعه آهن و فولاد اسکندرون (ایسدمیر)، پس از دو زلزله عظیم ماه فوریه فعالیت خود را آغاز نکرده است، تقاضای محصول کویل ورق گرم صادراتی به این کشور افزایش یافت. یک تاجر در بازار ترکیه در این باره بیان کرد: کارخانه «ایسدمیر» اسلب و کویل ورق گرم تولید می‌کند و به کارخانه «اردمیر» در شمال کشور ارسال می‌کند. در پی عدم فعالیت کارخانه «ایسدمیر» زنجیره عرضه در این کشور مختل شده است.کارخانه «اردمیر» اخیرا محصولی عرضه نمی‌کند.”

البته بازه قیمتی متعارف کویل ورق گرم مبدا روسیه با شیوه معاملاتی cfr ترکیه به 800 تا 820 دلار به ازای هر تن (معادل بازه 700-790 دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی فوب) افزایش یافته است. این بازه قیمتی حاکی از افزایش نسبت به قیمت قروش اخیر 770 دلاری به ازای هر تن cfr در هفته گذشته است.

همچنین پیشنهاد قیمتی جدیدی از روسیه گزارش نشده است. تنها شرکت روسی «نوولیپتسک»، صادرکننده فعال کویل ورق گرم در روسیه، اعلام کرد که کویل با تحویل ماه می را موجود دارد، این درحالی است که سطح قیمتی محصول روسی با شیوه معاملاتی cfr بیش از 740 دلار به ازای هر تن (معادل 690 دلار به ازای هر تن فوب) برآورد شده است.

براساس ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق سرد فولادی، صادرات، فوب دریای سیاه، CIS در بازه 850 تا 870 دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته گذشته، 20 تا 30 دلار به ازای هر تن افزایش یافت. این محصول در هفته قبل در بازه 830 تا 840 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

بازار اسلب

تازه ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که در بازار اسلب با افزایش تقاضا از طرف ترکیه، قیمت محصول روسیه نیز با افزایش مواجه شد. یک خریدار درباره روند قیمت‌گذاری توضیح داد: در بازار ترکیه به دلیل زلزله‌های اخیر کمبود فولاد مشاهده می‌شود.

در همین حال، پیشنهادات قیمتی جدید اسلب روسی صادراتی به ترکیه با شیوه معاملاتی cfr در بازه 665 تا 690 دلار به ازای هر تن (635 تا 660 دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه) شنیده شدند.

معاملات جدیدی که در نیمه دوم ماه فوریه انجام شدند، با قیمت 625 دلار به ازای هر تن cfr ( معادل 595 دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه) گزارش شدند.

هیچ معامله جدیدی در سطح بازه‌های قیمتی اخیر انجام نشده، این درحالی است که چندین منبع خرید یک محموله بزرگ اسلب از یک کارخانه روسی تحریم شده با قیمت 590 دلار به ازای هر تن فوب را تایید کردند. در زمان انتشاز نشریه مشخص نشده بود که این قیمت بر مبنای فوب دریای سیاه و یا فوب دریای بالتیک گزارش شده بود. بنابراین، این قیمت در ارزیابی فست‌مارکتز لحاظ نشد.

با این وجود، یک تاجر در بازار اروپا در این باره اظهار داشت: تولیدکننده مذکور با مشکلات تولیدی مواجه است و وی تردید خود را در خبر این معامله بیان کرد. در زمان انتشار این نشریه، تولیدکننده صحت این خبر را تایید و یا رد نکرد.

در طول هفته گذشته، هیچ پیشنهاد قیمتی جدیدی از طرف روسیه به ایتالیا – بازار خریدار اسلب روسی – گزارش نشد.

همچنین یک منبع گزارش کرد: تولیدکننده روسی که تحریم نبود، به ایتالیا اعلام کرده است که قیمت پیشنهادی از 750 دلار به ازای هر تن cfr ( یا 700 دلار به ازای هر تن فوب) کمتر نخواهد بود.

البته برخی فعالان بازار تردید خود را بیان کردند که خریداران ایتالیایی با این قیمت موافقت کنند، زیرا خریداران این کشور اخیر آماده پرداخت بیش از 740 دلار به ازای هر تن cfr نبودند.

براساس ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز، قیمت اسلب فولادی، صادرات، فوب دریای سیاه، CIS در بازه 635 تا 700 دلار به ازای هر تن بود که این بازه حاکی از رشد 10 تا 30 دلاری به ازای هر تن نسبت به هفته گذشته است. این محصول در هفته قبل با قیمت بین 605 تا 690 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *