گزارش فولادبان از شماره جدید نشریه متال بولتن؛

واردات محصولات تخت فولادی آمریکا نصف شد

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از نصف شدن واردات محصولات تخت فولادی آمریکا حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، واردات محصولات تخت فولادی آمریکا، سال میلادی جدید را با آمار ناامیدکننده آغاز کرد به طوری که این آمارها از کاهش 50 درصدی واردات نسبت به ماه ژانویه گذشته حکایت دارد.

براساس داده‌های منتشر شده توسط اداره سرشماری ایالات متحده آمریکا، حجم واردات ورق سرد و گرم و ورق گرم گالوانیزه نسبت به ماه ژانویه گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

در این راستا، آمریکا در ماه ژانویه 428 هزار و 624 تن محصول تخث فولادی وارد کرد که این میزان حاکی از کاهش 42.34 درصدی نسبت به واردات ژانویه سال گذشته است. این کشور در ماه ژانویه سال 2022، 743 هزار و 423 تن محصول وارد کرد.

در همین حال، حجم واردات محصولات تخت فولادی در ماه دسامبر 2022 به دلیل قیمت‌های واردات نامطلوب سقوط کرد. البته سقوط میزان واردات محصولات تخت در ماه ژانویه نشان از ادامه عدم رقابت بازار دارد که این وضعیت به عوامل مختلف از جمله قیمت‌های قابل مقایسه محصولات تخت در بازار داخلی و دریایی و تعرفه‌ها برمی‌گردد.

همچنین به دلیل کاهش تقاضای محصولات دریایی، قیمت ورق گرم نسبت به ماه ژانویه گذشته افت کرد. براساس ارزیابی فست‌مارکتز، میانگین قیمت کویل ورق گرم، واردات، ddp هاستون در ماه ژانویه 2023، 730 دلار به ازای هر تن (36.50 دلار به ازای هر هاندردویت) محاسبه شد که این رقم نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد. میانگین قیمت این محصول در ژانویه گذشته، یک هزار و 220 دلار به ازای هر تن بود.

همچنین در بازار داخلی، ارزیابی قیمت کویل ورق گرم، فول کارخانه غرب میانه آمریکا در ماه ژانویه، میانگین 37.5 دلار به ازای هر هاندردویت (749 دلار به ازای هر تن) را به ثبت رساند درحالی که میانگین قیمت این محصول در سال 2022، 72.02 دلار به ازای هر هاندردویت بود.

در همین راستا، تعرفه‌های بخش 232 نیز دلیل دیگری بودند تا خریداران داخلی به واردات تمایل نداشته باشند. یک تاجر در ماه ژانویه در این باره بیان کرد: واردات نقش مهمی در بازار ایفا نمی‌کنند. اگر تعرفه 232 برای محصولات محاسبه شود، قیمت بسیار بالا خواهد رفت. قیمت‌های مکزیک و کانادا در راستای قیمت‌های پیشنهادی بازار داخلی هستند.

همچنین تاجر ثانویه‌ای در ماه ژانویه اشاره کرد: واردات تنها از کشورهای مذکور در بخش‌نامه 232 صورت نمی‌گیرد. قیمت‌ها در سراسر جهان درحال افزایش هستند.

علاوه بر این، برخی فعالان بازار اظهار داشتند: تولید متوقف شده شرکت فولادی بزرگ «آلتوس هورنوس دی مکزیکو» بر واردات فولاد آمریکا از مسیر شرکت «ترنیوم» تاثیر گذاشته است.

یک توزیع‌کننده در ابازر گفت: شرکت «ترنیوم» عامل مهمی بر آمار واردات آمریکا نیست و تنها منبع تقاضای شرکت «آلتوس هورنوس» است.

در همین حال، آمار کلی واردات فولاد آلیاژی و کربنی آمریکا با کاهش 33.38 درصدی در مقایسه با سال گذشته میلادی به 790 هزار و 61 تن رسید. آمار واردات این محصولات در ماه ژانویه سال 2022، یک میلیون و 185 هزار و 979 تن گزارش شده بود.

البته دو صادرکننده اصلی ورق گرم به آمریکا، کانادا و آمریکا، به ترتیب نسبت به سال گذشته، 12.46 و 11.58 درصد حجم کمتری محصول صادر کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *