جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 08 بهمن 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه هشتم بهمن/ حرکت مارپیچ ارز و کاهش نرخ فولاد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد از حرکت مارپیچ ارز و کاهش نرخ فولاد حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار در اولین روز هفته کار خود را بسیار داغ و پر نوسان شروع کرد. امروز دلار با نرخ 44 هزار تومان کار خود را آغاز کرد و در ابتدای معاملات تا مرز 45 هزار تومان هم رفت و اکنون با نرخ 43 هزار و 980 تومان قیمت خورد، این در حالی است که قیمت فولاد در بازار روند کاهشی را طی کرده است.

در این میان، با اینکه ‌بانک مرکزی اعلام کرده وضعیت تحت کنترل است و قیمت‌ها قطعا کاهش می‌یابد و دلیل رشد اخیر نرخ ارز، بازی صرافان و خالی کردن دلاری است که در نرخ بالای 3 هفته قبل خریداری کرده‌اند.

البته برخی کارشناسان بر این باورند قطع گاز صنایع باعث افت تولید شده و از آنجایی که اولویت دولت گازرسانی به بخش خانگی است، صادرات نیز روند کاهشی را طی کرده که نتیجه آن، نزولی بودن ارزآوری کشور است که بر سامانه نیما تاثیر دارد. در این راستا، شواهد نشان می‌دهد این وضعیت تا پایان بهمن ماه ادامه خواهد شد و ممکن است صادرات را تحت و الشعاع قرار دهد.

محمد رضا فرزین در اولین روز انتصاب خود به سمت ریاست کلی بانک مرکزی اعلام کرد نرخ دلار در سامانه نیما 28 هزار و 500 تومان خواهد بود. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند در بازار داخلی و بورس کالا که دلار در بازه 32 تا 45 هزار تومان قرار دارد، توجیه صادراتی را از بین می‌برد.

با این حال، شاید علت اصلی توقف رشد قیمت‌ها در بورس عبور تدریجی از بحران کمبود گاز و نزدیک شدن به زمان پایان محدودیت‌های مصرف برای تولید است، به عبارت دیگر، نوسانات شدید دلار موجب کاهش اثرگذاری مقطعی این المان شده و بخش تقاضا به امید افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها مانده است؛ کما اینکه امروز در بورس کالا هم تنها ۵۰ درصد شمش بلوم عرضه شد.

بازار جهانی هم اگرچه تعطیل است اما سمت و سوی سرمایه گذاری از افزایش اقبال به صمت کامودیتی ها حکایت دارد. در آخرین قیمت اعلام شده، شمش CIS به ۵۵۵ دلار در هر تن رسیده است،حتی در روسیه که فولاد خود را با تخفیف‌های زیاد در بازار عرضه می‌کرد، طی روزهای گذشته افزایش قیمت را اعمال کرده است.

به هر حال، افزایش قیمت‌های صادراتی اگر با ادامه تنش‌های ارزی همراه باشد، قطعا دست کسانی را که منتظر کاهش قیمت با رشد تولید به علت رفع کمبود گاز هستند، در پوست گردو خواهد گذاشت.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و فقط قیمت محصولات یک شرکت 300 تومان کاهش مشاهده می شود.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی قیمت اکثر شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شد و فقط قیمت محصولات یک شرکت از 230 تا 600 تومان کاهش یافت.

در بازار تیرآهن، قیمت محصولات در بخش کیلویی قیمت محصولات ثابت باقی ماند، ضمن اینکه قیمت محصولات در بخش شاخه ای شاهد نوسانات قیمتی بودیم.

علاوه بر این، در بازار پروفیل شاهد سقوط قیمت‌ها بودیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors