رکود بازار مسکن با بازار فولاد چه می‌کند؟/ پیش‌بینی پایداری رشد قیمت‌ها به‌خصوص فولاد در ماه‌های آینده

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: در حال حاضر به دلیل کسری بودجه، شرایط بد تحریم و ساختار معیوب اقتصادی و مدیریتی احتمال پایدار شدن رشد قیمت‌ها وجود دارد.

محمدمهدی بحرالعلوم در گفتگو با فولادبان درباره تأثیرات قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت فولاد بیان کرد: در حال حاضر با وجود کسری بودجه قابل توجه، شرایط بد تحریم و ساختار معیوب اقتصادی و مدیریتی می‌تواند باعث پایدار شدن رشد قیمت‌ها شود. از سوی دیگر، دولت در حوزه فولادی از مسکن به عنوان مقطعی از اهرم قیمت‌گذاری استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: شدت و ضعف استفاده از این ابزار نیز تابع تغییر پارادایم در سیاست‌های دولت است که مبنی بر فروش دارایی در بازار سرمایه به جای افزایش بدهی و انتشار اوراق خواهد بود.

عضو هیأت علمی گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این پرسش که رکود بخش مسکن با بازار فولاد چه می‌کند؟ گفت: صنعت فولاد کشور در زمان رکود مسکن، صادرات را جایگزین واردات می‌کند و معمولا در این مدت زمان، کاهش قیمت زیادی متصور نیست. همچنین بحث افزایش فروش محصولات نیز بستگی به تقاضا برای خرید آهن دارد به گونه‌ای که اگر بخش مسکن رونقی نداشته باشد، قطعا بازار فروش آهن از آن متاثر شده و در نتیجه فروش کمتر خواهد شد.

بحرالعلوم با اشاره به موانع صنعت فولاد در شرایط فعلی، تصریح کرد: در حال حاضر اتفاقات بین‌المللی و داخلی نظیر ورود فولاد دامپینگ روسیه به کشور، قطعی برق صنایع در تابستان، مالیات، افزایش هزینه‌های انسانی، تحریم، کاهش تقاضای ناشی از رکود بخش مسکن از مهمترین موانعی هستند که منجر به ناامیدی تولیدکنندگان فولاد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *