جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 21 آبان 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

۱۴ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی زغال‌سنگ در کشور

دبیر انجمن زغال سنگ ایران اعلام کرد: در شش ماهه نخست امسال ۴۷۵ میلیون دلار زغال سنگ، کک و مشتقات زغال سنگ وارد کرده‌ام در حالی که ۱۴ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی زغال سنگ داریم.

به گزارش فولادبان، سعید صمدی، دبیر انجمن زغال سنگ ایران اظهارداشت:‌ قانون اجرای اصل 44 تقریباً جزو شفاف ترین قوانینی است که بعد از انقلاب تصویب شده است و بعد از آن دوباره یک سیاست های کلی اجرای این قانون که مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تأیید کرد و بعد به تصویب رسید باز شفافیت این را خیلی بیشتر کرده است و در آن صراحت دارد.

سعید صمدی گفت: به جز 10 معدن بزرگ که می‌شود به شکل کارخانه‌ای آنها را واگذار کرد، بقیه معادن  براساس قانون اصل 44 باید به بخش خصوصی واگذار شوند.
وی افزود: باید معدن به بخش خصوصی حرفه ای که صلاحیت فنی دارد، واگدار شود، چون خود را مالک معدن می‌داند. در واقع، انگیزه اش برای تولید و بهره بردای بیشتر می‌شود، زیرا می‌داند مثلا 30 سال می تواند روی معدن کار کند.
وی اضافه کرد:‌  در بازه زمانی ای ممکن است تولید بعضی از معادن یا سرمایه گذاری بعضی از معادن جدید، اقتصادی نباشد یا در اقتصادی بودن آن تردیدی وجود داشته باشد، در این مرحله است که دولت باید به سازمان‌های توسعه‌ای اجازه دهد با مشارکت بخش خصوصی، فعالیت کند.
صمدی گفت: ایمیدرو اساساً یک سازمان توسعه ای است و وظیفه اش بنگاهداری نیست، سازمان توسعه ای، یعنی وظیفه دارد که بخش خصوصی را راهنمایی کند. اطلاعات به آن دهد، به سمت سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی هدایت کند نه به سمت بنگاهداری.
صمدی با اشاره به اینکه ایمیدرو هم اکنون بنگاهداری می کند، اظهارداشت:‌ در حوزه زغال سنگ، 3 میلیون و 350 هزار تن ظرفیت تولید زغال سنگ را به روش اجاره واگذار کردند.
وی گفت: معدن زغال سنگ، معدنی است که دوره تجهیزش 5 تا 6 سال است. آیا کسی در این معدن سرمایه گذاری می‌کند اگر معدن مال خودش نباشد؟
دبیر انجمن زغال سنگ ایران خاطرنشان کرد: وقتی واگذاری‌ها به این روش باشد، طبیعتاً یکسری از معدن داران واقعی و حرفه ای وارد این حوزه نمی‌شوند و اتفاقی که می‌افتد، بلاتکلیف ماندن 3 میلیون و 350 هزار تن ظرفیت تولید زغال سنگ است، ضمن اینکه طرح‌هایی که قرار بوده با این شیوه به بهره برداری برسد، 10 تا 15 درصد پیشرفت داشته و عمدتاً به صورت متوقف و نیمه متوقف بمانند که ضرر بزرگی به کشور است.
صمدی عنوان کرد: در شرایط ارزی فعلی کشور که دچار تنگنای ارزی هستیم، در شش ماهه نخست امسال 475 میلیون دلار زغال سنگ، کک و مشتقات زغال سنگ وارد کرده‌ایم در حالی که  14 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی زغال سنگ در کشور وجود دارد. در واقع، این همه طرح  زغال سنگ داریم اما اینها به دلیل اینکه به بهره برداری نرسیده است، عملاً موجب شد ما تبدیل به یک وارد کننده بزرگ زغال سنگ شویم.
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors