دولت، برق را در بورس کالا رها نمی‌کند

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه می گوید: قیمت‌های برق در بورس انرژی صرفا بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین نخواهد شد و طبیعتا دولت نیز در آن دخالت می‌کند اما به نظر می‌رسد قیمت این بخش به سمتی همگرا شود که انعکاس بیشتری از وضعیت عرضه و تقاضای بازار دارد.

 

محمد مهدی بحرالعلوم در گفتگو با فولادبان در خصوص نرخ بهره بین بانکی گفت: در چند روز اخیر، کاهش چند صدم درصدی نرخ بهره، تأثیری در فضای بازار سرمایه نداشت و البته با استمرار این روند، می‌توان به بازگشت آرامش در بورس امیدوار شد. چرا که پس از یک کاهش نسبی شرایط بازار سرمایه تثبیت شده و از طرفی تداوم آن منوط به اخبار مثبت برجام یا گشایش در فروش نفت و دریافت پول آن از کانال چین و روسیه است که به دلیل استثمارگر بودن آنها، این اتفاق بعید به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به عرضه برق در بورس کالا بیان کرد: در حال حاضر ورود هر کالایی به بورس، منجر به خروج آن از فضای قیمت‌گذاری دستوری می‌شود و به سمت انعکاس بهتری از عرضه و تقاضا میل می‌کند. برق نیز از این قضیه مستثنی نبوده و سال‌هاست که هزینه برق نیروگاه‌ها در بخش صنایع و مصارف خانگی به لحاظ اقتصادی ارزان شده است. در واقع ورود برق به بورس کالا می‌تواند توجیه پذیری سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی را در کشور افزایش دهد که در راستای آن چنین بحرانی در حوزه برق تعدیل خواهد شد.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، قیمت‌های برق در بورس انرژی صرفا بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین نخواهد شد و طبیعتا دولت نیز در آن دخالت می‌کند اما به نظر می‌رسد قیمت این بخش به سمتی همگرا شود که انعکاس بیشتری از وضعیت عرضه و تقاضای بازار دارد. در نتیجه شرکت‌هایی که در حقیقت مالک نیروگاه‌ها هستند، اقدام به افزایش سرمایه، طرح توسعه یا ساخت نیروگاه جدید می‌کنند که در این صورت شبکه توزیع برق می‌تواند در بلندمدت منجر به بهبود منافع اقتصادی کشور از بُعد عدم قطعی برق شود و قیمت متعادل‌تری را ایجاد کند.

بحرالعلوم با بیان اینکه فروش برق در بورس کالا از بحران انرژی و افزایش بی‌رویه قیمت آن در بهای تمام شده شرکت‌ها در آینده نزدیک اجتناب می‌کند، اظهارداشت: در صورت تداوم این روند، بحران انرژی می‌تواند در هزینه تولید منجر به افزایش قیمت شود. از سوی دیگر، در راستای این اقدام، مانعی به نام قطعی برق را که باعث کاهش ظرفیت تولید می‌شود، از میان برداشته و در نتیجه شاهد گشایش روزافزون این صنعت خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *