تعطیلی تولیدکنندگان خصوصی فولاد با عدم توازن سودآوری در زنجیره

یک فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه تولیدکنندگان شمش القایی با فشار وزارت صمت برای عرضه صد درصدی در بورس کالا و قیمت بالای آهن اسفنجی به صورت تعطیلی درآمده‌اند، گفت: با عرضه بیشتر آهن اسفنجی و اجرایی کردن طرح‌های دولتی در کشور می‌توان کارخانه‌های القایی را نجات داد.

محمدرضا هوشمند در گفتگو با فولادبان در رابطه با خطر تعطیلی کارخانه‌های فولاد بخش خصوصی گفت: چندی پیش صحبت‌هایی مبنی بر قطعی گاز در زمستان مطرح شد و قطعی گاز ضربه مهلکی به کارخانه‌های آهن اسفنجی وارد می‌کرد چراکه گاز به عنوان ماده اولیه تولیدکنندگان آهن اسفنجی به شمار می‌رود و به دنبال آن، با کاهش تولید آهن اسفنجی روبه‌رو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: همین مسئله باعث شد کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی که بعضا دولتی و متعلق به بخش اعظم کشور هستند، نرخ آهن اسفنجی را بالا ببرند. در انتهای تابستان نیز به دلیل تعطیلی کارخانه‌های فولاد میانی و شمش به دنبال قطعی برق، آهن اسفنجی با نرخ 8 هزار تومان هم فروخته شد، اما با حواشی ایجاد شده توسط تولیدکنندگان آهن اسفنجی، نرخ این محصول بالا برده شد و این اتفاق در نهایت به بورس کالا هم انتقال پیدا کرد.

این فعال صنعت فولاد افزود: علی‌رغم عرضه‌های زیادی که باید در بخش آهن اسفنجی در بورس کالا اتفاق می‌افتاد، عرضه‌ها در این نهاد معاملاتی کاهش یافت و نرخ این محصول هم بالاتر در نظر گرفته شد و متأسفانه با رقابت نرخ آهن اسفنجی بالا نگه داشته شد. همه فعالان صنعت فولاد این نظر را داشتند که در پاییز یک هماهنگی بین تولیدکنندگان آهن اسفنجی و بورس کالا باعث شد تا نرخ این محصول افزایش یابد.

هوشمند درباره کاهش مقطعی قیمت شمش در بورس کالا گفت: فشار بیش از حد وزارت صمت به تولیدکنندگان شمش به منظور عرضه کلیه محصولات تولید شده توسط این واحدهای تولید در بورس کالا منجر به این شد که نرخ‌گذاری دستوری در این بخش از صنعت نیز انجام شود و متأسفانه، نرخ شمش به مرور زمان پایین آمد، اما نرخ آهن اسفنجی در محدوده بالا باقی ماند.

وی با اشاره به اینکه صحبت‌های کارخانه‌های تولید شمش با مسئولات وزارت صمت منجر به افزایش عرضه آهن اسفنجی شد، اضافه کرد: این اتفاق زمانی رخ داد که بسیاری از کارخانه‌های حوزه القایی به دلیل نرخ بالای مواد اولیه تعطیل شده بودند و بسیاری از کارکنان خود را به صورت بیمه بیکاری نگه داشته بودند که منجر به اتفاقات بدی در حوزه تولید شمش القایی کشور شد.

این فعال صنعت فولاد تأکید کرد: تنها راه حل مشکلات ایجاد شده در صنعت فولاد این است که دولت ابتدا طرح مسکن ملی و بودجه‌های عمرانی کشور را پیاده‌سازی و روانسازی کند که در نتیجه آن سودآوری و تولید در سراسر زنجیره را خواهیم داشت که این نیاز به سیاست‌گذاری کلان دولت، تصمیم‌گیری و بودجه است تا به دنبال آن نجیره کامل صنعت فولاد به حرکت درآید و کلیه حلقه‌های زنجیره به یک سود خوبی دست پیدا کنند.

هوشمند ادامه داد: آزادسازی نرخ‌ها دیگر راهکار برطرف شدن مشکلات تولیدکنندگان شمش است. البته، این مسئله باید به گونه‌ای پیاده‌سازی شود تا همه بخش‌های زنجیره این آزادی قیمت‌گذاری را داشته باشند. در حال حاضر، نرخ قسمتی از زنجیره به صورت دستوری کنترل می‌شود و همین مسئله باعث به هم خوردن توازن سودآوری زنجیره می‌شود و به دنبال آن، تعطیلی کارخانه‌ها اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: در طی سال‌های گذشته، حضور سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات خیلی مشهود بود و فعالان اقتصادی نمی‌توانستند آهن اسفنجی و سایر نهاده‌ها را با نرخ‌هایی بالاتر از ضریب مصوب وزارت صمت بفروشند. متاسفانه اکنون نظارت موثر این سازمان مشاهده نمی‌شود و از طرفی چنانچه نمی‌توان نظارت موثر بر ضرایب داشت، با افزایش عرضه‌های صنایع بالادستی در بورس کالا به ادامه حیات فولادسازی‌های خصوصی و القایی کمک شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *