سهمیه گاز صنایع فولادی با توجه به تأمین بازار داخل، بیش از صنایع پتروشیمی باشد

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: تأمین گاز فولادی‌ها ازآنجاکه تولیداتشان با بازار داخل گره خورده و مسئولیت تأمین بازار را عهده‌دار هستند از اهمیت بیشتری در مقایسه با پتروشیمی برخوردار است، درحالی‌که سهم کمتری از سهمیه‌بندی انرژی‌ها دارد.

رسول خلیفه سلطانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری فولادبان درباره کمبود و قطعی گاز صنایع افزود: کمبود گاز موضوعی است که هرساله هم‌زمان با برودت دما در فصل زمستان در صنایع جدی‌تر می‌شود و اغلب، سهم صنایع فولادی از قطعی گاز بیشتر از دیگر صنایع است.

وی تصریح کرد: درحالی‌که باید سهمیه گاز صنایع عادلانه و طبق نیاز مصرف صنایع باشد اما کاهش سهم گاز صنعت موجب لطمه خوردن شدید به تولید شرکت‌های فولادی خواهد شد و کاهش تولید فولاد بر بازار و قیمت این محصول استراتژیک تأثیر می‌گذارد.

این فعال صنعتی ادامه داد: انجمن فولاد درباره تأمین گاز صنایع فولادی مذاکرات زیادی با وزارت نفت، صمت و بورس کالا داشته است تا کمبود و قطعی گاز فقط برای صنعت فولاد نباشد و صنایعی چون پتروشیمی و دیگر صنایع هم در قطعی گاز سهیم باشند و جور این کمبود را بکشند.

خلیفه سلطانی گفت: انجمن فولاد ایران برای تنظیم جدول و سهمیه‌بندی گاز صنایع اعلام آمادگی کرده و اظهار داشته است تمام صنایع فولادی باید طبق جدول برنامه‌ریزی‌شده از سهمیه گاز برخوردار شوند تا این کمبود در شرایط بحرانی تعریف و تنظیم شده باشد.

وی افزود: برای سهمیه‌بندی انرژی برق وزارت صمت و وزارت نیرو جدولی تهیه و تنظیم کرده‌اند که بنظر می‌رسد اگر برای گاز هم، ‌چنین جدولی تهیه و تدوین شود صنایع می‌توانند طبق آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره تخصیص سهمیه‌بندی گاز برای صنایع ادامه داد: تخصیص سهمیه گاز برای پتروشیمی‌ها ازآنجاکه تنظیم بازار ندارد و حجم زیادی از محصولات پتروشیمی صادراتی است و در صورت کاهش تولید، سهم صادرات کاهشی خواهد شد می‌تواند کمتر از صنایع فولادی باشد.

خلیفه سلطانی تصریح کرد: صنایع فولادی اما عمدتاً با بحث تنظیم بازار داخل گره خورده است و ازآنجاکه مسئولیت تأمین بازار داخل نیز برعهده‌دارد، تأمین گاز فولادی‌ها اهمیت بیشتری از پتروشیمی دارد درحالی‌که سهم کمتری از سهمیه‌بندی‌ها انرژی دارد.

وی با اشاره به تولید ورق شرکت فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر اگر تولید ورق فولاد مبارکه کاهش یابد چون عرضه و تقاضای ورق در این شرکت تقریباً برابر است و لب به لب تأمین می‌شود و صادراتی هم برای ورق ندارد، اگر عرضه کم شود قیمت ورق فولادی به نحو چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *