وزیر صنعت باید اول رانت در بورس کالا را از میان بردارد

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران گفت: بورس کالا خود یکی از عوامل اصلی ایجاد رانت در زنجیره فولاد است.

حمید رضا رستگار در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به سه راهکار پیشنهادی وزیر صمت بویژه حذف رانت از صنعت فولاد افزود: بورس کالا خود یکی از عوامل اصلی ایجاد رانت در زنجیره فولاد است.

وی تصریح کرد: قبل از اتخاذ هر تصمیمی درباره عرضه تمام محصولات فولادی به بورس کالا باید موضوع رانت در بورس کالا حل واصلاح شود و سپس فعالان این صنعت ملزم به عرضه محصولات تولیدی خود به بورس کالا شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران ادامه داد: علاوه بر بورس کالا عوامل دیگری نیز برای رانت در صنعت فولاد وجود دارد اما در عین حال زنجیره تولید تا مصرف تعریف ، مسیر و ضابطه قانونی دارد. اگر در این مسیر، فعالانی که در این صنعت مشغول هستند به قوانین پایبند باشند قطع به یقین جلوی رانت گرفته خواهد شد.

رستگار گفت: اگر تولید کننده ، تولیدات خود را با کیفیت تولید کند، توزیع کننده مسیر توزیع را صحیح و قانونی طی کند و در این  حوزه افرادی خارج از صنف دخالت نکنند، دولت هم مسیر زنجیره فولاد را با انصاف و عدل رصد کند و هر فعال اقتصادی در جایگاه خود پاسخگوی رفتار اقتصادی خود باشد رانت خودبه خود از بین خواهد رفت.

وی افزود: در این زنجیره سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هم به عنوان متولی قانونی باید جایگاه خود را داشته باشد و در این شرایط است که هیچ فرد ، نهاد یا گروهی خاص بر اساس مکانیزم قانونی و ضابطه مند نمی تواند از شرایط موجود سوء استفاده کند و بطور اتوماتیک جلوی رانت گرفته خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران تصریح کرد: انچه که مسلم است این است که ما چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی باید به قوانین وضع شده پایبند باشیم و تا وقتی که قاعده بر این باشد قطع به یقین وجود رانت و منافع ویژه برای گروه و افراد خاص منتفی است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *