دلار و قیمت‌های جهانی؛ بهانه‌ای برای گران‌فروشی فولاد

رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به اینکه قیمت‌های محصولات فولادی داخل کشورمی‌توانند به طور کامل از بازارهای خارجی متمایز باشند، گفت: با اضافه کردن ظرفیت تولید در کشور می‌توان بازار داخلی را از دلار جدا کرد و توازن را در سود زنجیره فولاد ایجاد کرد.

سید احمد رضوی نیک در گفتگو با فولادبان در رابطه با عدم تأثیرپذیری قیمت‌های محصولات فولادی از بازارهای جهانی گفت: ما نباید فولاد داخل کشور را به مجله‌ای مانند متال بولتن گره بزنیم که مالکان اصلی آن انگلیسی، اسرائیلی و آمریکایی هستند. این نشریه اسپانسرهای فولادی خارجی دارد که می‌توانند به هر قیمتی، میزان اعلامی توسط این مجله را تغییر دهند.

وی با اشاره به اینکه ما باید ارزش پول ملی خود را جایگزین ارزهای خارجی کنیم، تصریح کرد: تمامی زیرساخت‌ها و مواد معدنی مورد نیاز زنجیره فولاد به دست کارگران ایرانی استخراج می‌شود و هزینه‌های کارخانه‌ها به ریال است، اما چه دلیل دارد که مواد اولیه مورد نیاز نوردکاران با دلار محاسبه شود؟ مسائلی این چنینی باعث شده است که ارزش پول ملی ما از بین برود.

رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: در حال حاضر، قیمت‌های قبل و بعد از تولید شمش ریالی محاسبه می‌شوند، اما این تنها شمش است که با دلار تعیین پایه قیمتی می‌شود و به این ترتیب، منفعت زنجیره فولاد فقط برای افرادی خاص و مافیایی که قیمت‌سازی کرده‌اند، در نظر گرفته خواهد شد.

رضوی نیک تأکید کرد: جدا کردن قیمت‌های داخلی از ارز و بازارهای جهانی حتما شدنی است. به همین منظور، اعلام کرده‌ایم که حاضر هستیم ظرفیت خالی نوردکاران را در اختیار تولیدکنندگان ورق قرار دهیم تا 6 میلیون تن به ظرفیت تولید ورق کشور اضافه شود.

وی ادامه داد: با اضافه شدن ظرفیت تولید ورق کشور، انحصار ورق از مافیای فولادسازی کشور خارج می‌شود و به این ترتیب، قیمت‌ها از این میزان پایین‌تر خواهند آمد. علاوه بر این، 60 هزار نیروی بیکار، مجدداً به کارهای خود بازمی‌گردند و در کنار آن، 40 درصد واحدهای راکد در بخش مقاطع طویل به کارخانه تولید مقاطع تخت تبدیل می‌شوند و فعالیت اقتصادی خود را از سر می‌گیرند.

رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در پایان گفت: با وجود طرحی که دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال داده است، نیاز 4 تا 5 میلیون تن فولاد در کشور حس می‌شود که این میزان افزایش، با راه‌اندازی مجدد واحدهای تعطیل شده به صنعت کشور اضافه خواهد شد و توازن سود در زنجیره فولاد به وجود می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *