جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 31 شهریور 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

Zacks: قیمت سنگ‌آهن به تقاضای ضعیف در چین به زیر 100 دلار در هر تن می‌رسد

موسسه تحقیقاتی Zacks Investment Research درباره بازار سنگ‌آهن نوشته است:‌ قیمت سنگ‌آهن برای اولین بار از جولای 2020 به زیر 100 دلار در هر تن رسیده است، زیرا چین بزرگترین فولادساز جهان محدودیت‌های تولید فولاد را برای کاهش انتشار کربن تشدید کرده است.

به گزارش فولادبان، نشانه‌های کندی بخش املاک چین نیز به عنوان اصلی‌ترین عامل محرک تولید فولاد بر این روند افزوده است. قیمت سنگ‌آهن از رکورد 230 دلار به ازای هر تن در ماه مه امسال تاکنون بیش از نصف شده است. قیمت سنگ‌آهن از ابتدای سال 2021 تاکنون 34 درصد کاهش یافته است.

رکود اخیر، سنگ‌آهن را به یکی از بدترین کالاهای اصلی امسال تبدیل کرده است. این در تضاد شدید با عملکرد خوبی است که سنگ‌آهن در سال گذشته داشت و 80 درصد افزایش قیمت را ثبت کرد.

ترکیبی از محرک‌های زیربنایی عظیم چین برای بازیابی از رکود ناشی از همه‌گیری کرونا، تقاضا برای سنگ‌آهن را افزایش داد و نگرانی‌های عرضه در برزیل به دلیل کرونا باعث افزایش قیمت‌ها شد. پس از رسیدن به بالاترین رکورد 230 دلار در اوایل سال جاری، قیمت سنگ‌آهن با کاهش تولید فولاد چین که با توجه به مصرف بالای انرژی و تکنولوژی و تجهیزات قدیمی، یکی از بزرگترین عوامل آلودگی در این کشور است، شروع به کاهش کرد. پکن بارها از کارخانه‌های فولاد درخواست کرده است که تولید خود را امسال برای جلوگیری از انتشار کربن کاهش دهند.

چین به تعهد خود برای رسیدن به صفر کردن انتشار کربن تا سال 2060 پایبند است. این کشور قصد دارد محدودیت‌های تولید خود را افزایش دهد تا آلودگی را کاهش داده و هوای شفاف‌تری را برای بازی‌های المپیک زمستانی در فوریه 2022 ایجاد کند. این بر تقاضای سنگ‌آهن تأثیر می‌گذارد.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، در ماه آگوست تولید ماهانه فولاد خام در این کشور 13.2 درصد کاهش یافته و برای سومین ماه متوالی نزولی شده است و متوسط تولید روزانه در پایین‌ترین سطح از مارس 2020 قرار دارد. این نشان‌دهنده تأثیر اعمال محدودیت‌های تولید در کارخانه‌های فولاد است.

نشانه‌های کند شدن بخش دارایی چین نیز قیمت سنگ‌آهن را تحت تأثیر قرار داده است. سرمایه‌گذاری در املاک این کشور در ماه آگوست 0.3 درصد ناچیز نسبت به سال قبل افزایش یافته است که کندترین سرعت در 18 ماه گذشته است.

این رقم پایین‌تر از افزایش 1.4 درصدی در ماه جولای است که نشان‌دهنده شرایط سخت‌تر تأمین مالی است. قیمت مسکن نوساز در چین با کندترین سرعت خود طی چند ماه گذشته افزایش یافت، زیرا مقامات سعی کردند بازار املاک را مهار کنند و انتظار می‌رفت اقدامات آنها رشد قیمت مسکن را در آینده محدود کند. بازار املاک چین نیز با مشکلاتی در دومین توسعه‌دهنده بزرگ املاک خود، Evergrande Group مواجه است. این شرکت در حال حاضر بدهکارترین توسعه‌دهنده املاک در جهان است و بیش از 300 میلیارد دلار بدهی دارد.

به دلیل کاهش قیمت سنگ‌آهن، ارزش سهام تولیدکنندگان سنگ‌آهن از جمله Rio Tinto plc، BHP Group، Vale SA و Fortescue Metals Group Ltd به ترتیب 6.8 درصد 13.8 درصد، 8.9 درصد و 22.9 درصد سقوط کرده‌اند و انتظار می‌رود کاهش قیمت سنگ‌آهن بر نتایج عملکرد آنها در سه‌ماهه جاری تأثیر بگذارد.

به هر حال این شرکت‌های معدنی از تقاضا در سایر نقاط جهان سود خواهند برد. با افزایش تقاضا در بخش‌های ساخت‌وساز و تولید در سراسر جهان، چشم‌انداز صنعت فولاد امیدوارکننده است. قیمت فولاد همچنان با افزایش تقاضا در بازارهای کلیدی، شرایط سخت عرضه و موجودی پایین فولاد در سراسر زنجیره تأمین همراه است.

انجمن جهانی فولاد پیش‌بینی می‌کند تقاضای فولاد در سال جاری 5.8 درصد رشد کرده و به 1.874 میلیون برسد. در سال 2022، انتظار می‌رود تقاضای فولاد 2.7 درصد افزایش یابد و به 1924.6 تن برسد. در چین، انتظار می‌رود تقاضای فولاد 3.0 درصد در سال 2021 رشد کند، اما به دلیل فشارهای شدید زیست‌محیطی 1 درصد در سال 2022 کاهش می‌یابد.

در همین حال، تقاضای فولاد در اقتصادهای پیشرفته در سال‌های 2021 و 2022 به ترتیب 8.2 و 4.2 درصد افزایش می‌یابد. بهبود مداوم در بخش خودرو و ساختمان در سراسر جهان تقاضا برای فولاد را افزایش می‌دهد. در ایالات متحده، هزینه‌های هنگفت دولت برای بازسازی زیرساخت‌ها از جمله راه آهن، بزرگراه‌ها و پل‌ها تقاضای فولاد را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، بنابراین نیاز به سنگ‌آهن را افزایش می‌دهد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors