آرامش بورس با استقرار کابینه دولت جدید/ دلار آرام‌تر رشد می‌کند

یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر تأثیر تحولات منطقه و نرخ ارز روی بازار سهام گفت: با توجه به تأثیرگذاری تصمیم دولت بر بازار سهام، هفته آینده در بازار شاهد آرامش خواهیم بود و نوسان بازار با نوسان ارز هم‌راستا خواهد بود.

به گزارش فولادبان؛ هفته‌ای که گذشت برای بورس می‌توانست به عنوان تأثیرگذارترین هفته باشد چون مجلسی‌ها از اول هفته به بررسی وزرای پیشنهادی پرداختند و دست آخر رأی‌گیری‌ها انجام شد. تأثیرگذارترین وزیر پیشنهادی بر بازار بورس هم وزیر پیشنهادی اقتصاد بود که سهامداران چشم‌انتظار مشخص شدن تکلیف وزارت او بودند، اما در این میان ارز اثرگذارترین خبر بازار بود چراکه با تنش‌های سیاسی در منطقه به 28 هزار تومان رسید.

در کل هفته گذشته برای شاخص کل هفته‌ای مثبت بود؛ به طوری که این شاخص 3.3 درصد یعنی 50 هزار و 285 واحد رشد کرد و به یک میلیون و 550 هزار و 208 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با رشد سهم‌های کوچک بازار بهتر عمل کرد و 6.5 درصد از هفته گذشته بالاتر آمد و روی خانه 456 هزار و 358 واحدی آرام گرفت، ولی به طور کلی نمی‌توان فلزات اساسی را چندان اثرگذار خواند چون شاخص این گروه تنها 0.09 درصد رشد کرد و در نهایت رقم یک میلیون و 181 هزار و 25 واحد را نشان داد.

جواد عشقی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با روند معاملات در هفته‌ای که گذشت، گفت: روند بازار هفته‌ای که گذشت را می‌توانیم با ورود نقدینگی‌های سهامداران، رو به رشد ارزیابی کنیم و بازار سرمایه به واسطه شرایط محیطی نسبت به بازارهای دیگر بازار مطمئن‌تری بود.

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز و تحولات سیاسی منطقه اثرگذارترین متغیرهای روی بازار بودند، افزود: تحولات منطقه به ویژه تغییرات صورت گرفته در افغانستان بر نرخ ارز بی‌تأثیر نبود. این دو عامل باعث شد تا تقاضای بازار بالا برود و P/E انتظاری بازار بتواند به رشد بازار کمک کند، اما پیش‌بینی می‌شود که به زودی آرامش به کشور افغانستان بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازگشت آرامش به افغانستان می‌تواند بازار کاغذی دلار را متعادل‌تر کند و در نهایت قیمت دلار می‌تواند در یک وضعیت اصلاحی قرار بگیرد تا از شتاب افزایشی آن کاسته شود. با این اوصاف، بازار پیش رو در هفته آینده می‌تواند یک بازار آرام‌تر و نسبتا تعادلی باشد که بر اساس اتفاقاتی که در خصوص انتخاب وزرای جدید شد، از دستورات و تصمیم‌های کابینه جدید تأثیر خواهد گرفت.

عشقی‌نژاد در پایان گفت: تصمیم‌های دولت در خصوص قیمت‌گذاری کالاها، توسعه بازار و حتی تصمیم‌های سیاسی دولت جدید در بازار سرمایه به طور کامل مشهود خواهد بود و بازار سرمایه با توجه به این موارد می‌تواند پایدار و آرام دنبال شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *