جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 05 اردیبهشت 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بلومبرگ: بهبود رشد صنعتی جهان، قیمت فلزات را به بالاترین حد چندساله می‌رساند

خبرگزاری بلومبرگ در تحلیلی درباره وضعیت بازار فلزات نوشته است: قیمت فلزات صنعتی از مس تا آلومینیوم و سنگ‌آهن به بالاترین سطح در سال‌های گذشته رسیده‌اند.

به گزارش فولادبان قیمت مس، سنگ‌آهن، آلومینیوم و فولاد در حال افزایش هستند زیرا فعالان بازار بر این باورند که کاهش تولید هم‌زمان با افزایش تقاضا، عرضه را کاهش می‌دهد؛ ضمن آن که دلار ضعیف‌تر، کالاهای مورد معامله با ارز را برای خرید ارزان‌تر می‌کند.

اما زیربنای این رشد یک واقعیت ساده است: برخی از اقتصادهای بزرگ جهان مانند ایالات متحده و چین در حال بهبودی از بیماری همه‌گیری کرونا هستند و تقاضا برای خودرو، وسایل الکترونیکی و زیرساخت‌ها در این کشورها بیشتر شده است.

بسته 2.25 تریلیون دلاری توسعه زیرساختی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و این واقعیت که تعهدات آب و هوایی باعث تسریع در مصرف پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و خودروهای برقی می‌شود باعث افزایش قیمت و ترس در مورد کمبود فلزات شده است. اجلاس آب و هوایی این هفته ایالات متحده فقط نگرانی‌ها را تشدید کرد.

تای وانگ، رئیس مشتقات فلزات در موسسه BMO Capital Markets، گفت: وعده‌های جدید آب و هوایی بایدن و تعهدات اندک چین برای سبزتر کردن سیاست‌های داخلی، تصویر تقاضا را صعودی نگه می‌دارد. کاهش موجودی کالاها در این هفته همچنین باعث تشدید نگرانی در زمینه عرضه شد.

در واقع هر فلزی که برای عملیات صنعتی حیاتی است این هفته رشد کرد. مس با رشد 1.6 درصدی در هفته با قیمتی معادل 9،551.50 دلار در هر تن در لندن، بالاترین قیمت از آگوست 2011 را ثبت کرد. قیمت سنگ‌آهن در سنگاپور افزایش یافت. معاملات آتی فولاد چین به اوج جدیدی رسید زیرا سرمایه‌گذاران تعهد دولت را برای کاهش تولید در مقابل تقاضای شدید، جدی ارزیابی کردند. قیمت میلگرد در بورس شانگهای از زمان آغاز معاملات آتی در سال 2009 به بالاترین سطح رسیده است.

شرکت Jiangxi Copper Co، بزرگ‌ترین کارخانه مس چین، انتظار دارد قیمت مس به 10 هزار دلار برسد، زیرا برنامه‌های مهار انتشار کربن، تقاضا برای این فلز را که برای انتقال انرژی سبز ضروری است، افزایش می‌دهد.

ریچارد آدکرسون، مدیر اجرایی موسسه Freeport-McMoRan Inc، گفت: چشم‌انداز مس هیچ‌وقت بهتر از الآن نبوده است.

کاهش موجودی انبارها، تقاضای زیاد و پروژه‌های بزرگی که تقاضای جدیدی را روانه بازار می‌کنند، از این دیدگاه پشتیبانی می‌کنند.

در حالی که بانک‌هایی از جمله گروه Goldman Sachs Group انتظار سود بیشتر در فلزات از جمله مس را دارند، نگرانی‌هایی وجود دارد که هنوز هم می‌توانند روند صعودی را متوقف کند. قیمت فلز مس از مارس و اوایل آوریل به دلیل نگرانی در مورد تجدید حیات ویروس کرونا تعدیل شده بود چرا که انواع جدید ویروس هنوز تهدیدی برای برنامه‌های بازگشایی اقتصاد است. احتمال کاهش بسته محرک اقتصادی در چین هم می‌تواند تقاضای فلز دومین اقتصاد بزرگ جهان را کاهش دهد.

در حال حاضر، علائم نشان‌دهنده بهبودی اقتصاد است. درخواست‌های بیمه بیکاری ایالت متحده به طور غیرمنتظره‌ای به پایین‌ترین سطح از زمان شیوع همه‌گیری کرونا رسیده است. شاخص‌های کلیدی برای فعالیت‌های مصرف‌کننده و صنعتی در چین هم در حال افزایش است.

قیمت پالادیوم، فلزی که در مبدل‌های کاتالیزوری برای جلوگیری از انتشار آلایندگی در خودروهای بنزینی استفاده می‌شود، به دلایل مشابه در این هفته به بالاترین حد خود رسیده است. بر اساس اعلام موسسه UBS Group AG، به علت افزایش تقاضای خودرو، کنترل شدید آلودگی و اختلالات تولید، جهان برای دهمین سال متوالی با اختلالات عرضه این فلز مواجه است.

در همین حال، مقامات چینی و صنعت فولاد این کشور به طور جدی متعهد شده‌اند که پس از رسیدن به سطح رکورد سال گذشته، امسال تولید کمتری داشته باشند. قطب فولادی چین، شهر تانگشان در میان فشارها برای کنترل میزان انتشار آلایندگی، با محدودیت‌های زیادی در تولید روبرو است. تولید فولاد خام چین در ماه مارس به رکورد نزدیک شد در حالی که موجودی میلگرد برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت و این نشان‌دهنده قدرت تقاضا در میان فصل ساخت است.

قیمت آلومینیوم نیز در حال افزایش است، در حالی معاملات آتی لندن در سال جاری حدود 20درصد افزایش یافته است که با انتظارات برای محدودیت بیشتر عرضه در چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم، قیمت آن حمایت می‌شود.

افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل و شیلی سبب افزایش نگرانی در زمینه عرضه فلزات به علت کاهش تولید معادن است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors