جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 09 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

اژدهای زرد همچنان فولاد می‌بلعد/ تقاضای بیشتر چینی‌ها به فولاد؛ عامل رشد نرخ سنگ آهن

در هفته‌ای که گذشت، با وجود افت نرخ سنگ آهن در روز سه‌شنبه، قیمت این ماده اولیه در مجموع نوسانات هفتگی با شیب نسبتا تندی رو به رشد گذاشت و بار دیگر ثابت شد تقاضای سیری‌ناپذیر اژدهای زرد به مصرف فولاد و تداوم انباشت شدید سنگ آهن در بنادر چین همچنان می‌تواند قیمت این ماده معدنی را در اوج قرار دهد.

سنگ آهن

به گزارش فولادبان؛ با وجود این که در بازه زمانی 11 تا 17 فوریه، چین در تعطیلات سال نو به سر می‌برد، اما آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که انباشت مواد اولیه فولاد بخصوص سنگ آهن در انبارها توسط تجار این کشور حتی در دوران تعطیلات نیز ادامه داشت و میزان ذخیره سنگ آهن در چین در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 4 درصدی رشد کرد.

این روند پس از تعطیلات سال نو هم نیز ادامه پیدا کرد و همین مساله باعث شد که در هفته گذشته با وجود افت محسوس قیمت سنگ آهن در روز سه‌شنبه به دلیل آلودگی هوا در شهر تانگشان، نرخ سنگ آهن وارداتی در بازار چین بازهم روندی افزایشی داشته باشد و شاخص سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی بندر کینگدائو در مجموع با 2.6 درصد افزایش هفتگی در پایان این هفته میلادی به 176.65 دلار در هر تن برسد.

این در حالی است که برخی تحلیلگران بازارهای جهانی معتقد بودند که تعطیلات سال نوی چینی باعث کند شدن تیغ تیز افزایش تقاضای فولاد و مصرف سنگ آهن و به تبع آن نزولی شدن قیمت این ماده اولیه خواهد شد؛ اما آنچه در بازه زمانی 18 تا 26 فوریه رخ داد، کاملا خلاف این ادعا را ثابت کرد.

به نحوی که شاهد آن بودیم در این بازه زمانی حجم موجودی فولاد در چین به نزدیک 33 میلیون تن یعنی 16.5 درصد بیشتر از همین بازه زمانی در سال گذشته رسید که بخشی از آن به خاطر رشد تقاضای کارخانه‌های لوازم خانگی و خودروسازان چینی بود و بخشی هم از پیش‌بینی‌ها درباره احتمال افزایش مصرف پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در سرزمین اژدهای زرد در اواسط ماه مارس ناشی می‌شد.

بررسی شاخص پلتس که معتبرترین شاخص قیمت سنگ آهن در جهان به شمار می‌رود نیز نشان‌دهنده آن است در بازه زمانی 18 تا 26 فوریه سقف رشد نرخ سنگ آهن از 176 دلار در هر تن عبور کرد و همین مساله نشان می‌دهد که قیمت سنگ آهن در بازار داخلی چین مجددا در حال بازگشت به روند غیرمتعارفی است که ابتدای سال 2021 وارد آن شده بود.

در این میان برخی تحلیلگران این‌طور تفسیر کرده‌اند که احتمالا در ماه مارس قیمت هر تن سنگ آهن به خاطر افزایش تقاضای مصرفی در جهان مرز 180 دلار در هر تن را هم رد خواهد کرد، اما در مقابل برخی فعالان بازار سقف نوسان را همین حدود 175 دلار در هر تن می‌دانند و افزایش قیمت این روزهای سنگ آهن را حبابی توصیف می‌کنند.

دسته دوم از مفسران بازارهای جهانی فولاد و سنگ آهن تاکید دارند که با ورود بیشتر قراضه آهن به فرآیند تولید فولاد در چین، بخشی از حجم تقاضای این کشور به طور طبیعی نسبت به سنگ آهن افت خواهد کرد و اجرای سیاست‌های سبز دولت این کشور برای حفظ محیط زیست باعث خواهد شد تا همین محدوده نرخ برای سنگ آهن در بالاترین مبادلات حفظ شود.

اما آنچه سرنوشت محقق شدن هر دو پیش‌بینی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده، کنفرانسی است که حزب حاکم چین در اواسط ماه مارس برای تبیین سیاست‌های یک ساله و پنج‌ساله خود در بخش‌های مختلف برگزار می‌کند؛ چراکه نتایج این همایش سالانه می‌تواند تاثیری مهم بر میزان حجم تقاضای مصرفی در واحدهای فولادسازی و صنایع وابسته به فولاد و چگونگی اجرای سیاست‌های زیست‌محیطی این کشور در سال آتی بگذارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors